Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag botaniserat ytterligare. Jag plockade bort inredningen från bakluckan. Och jag låg i skuffen under färden. När jag verkligen tog tag i plåten på bakluckan och tryckte bakluckan mot mig så upplevde jag att ljudet försvann. Han inte med ytterligare test idag. Det går framåt :D Vad tycker ni att jag som novis ska göra efter dessa upptäcker?
Till att börja med så är hela bakluckan i plast så den har nog potential att knarra med rätt förutsättningar.

Du låg alltså inne i skuffen och drog i den inre väggen på bakluckan? Låter som om något inne i luckan eventuellt inte sitter riktigt fast då.
Har du plockat bort klädselpanelen på bakluckan? Om inte, gör det. Det är enkelt. Sitter med några skruvar i ytterkant och sedan clips. Bara att dra loss panelen sedan du lossat skruvarna. Som jag sade tidigare: Hittar man inte ljudet på annat sätt får man gradvis demontera inredningen där bak tills ljudet försvinner. Då har man hittat det som trilskas.

Det som också kan ge upphov till oljud är att bakluckan gnider mot de ställen på karossen den vilar på i stängt läge. Kan hjälpa att smörja lite där.
andersuw skrev:Har du plockat bort klädselpanelen på bakluckan? Om inte, gör det. Det är enkelt. Sitter med några skruvar i ytterkant och sedan clips. Bara att dra loss panelen sedan du lossat skruvarna. Som jag sade tidigare: Hittar man inte ljudet på annat sätt får man gradvis demontera inredningen där bak tills ljudet försvinner. Då har man hittat det som trilskas.

Det som också kan ge upphov till oljud är att bakluckan gnider mot de ställen på karossen den vilar på i stängt läge. Kan hjälpa att smörja lite där.
Jo precis jag har lossat klädseln till bakluckan. Då lät det ännu mera. Ska prova och smörja in tätningslisten som tätar mellan kaross och bakluckan. Vad kan man smörja med där?
Senast redigerad av 1 Sphinx, redigerad totalt 0 gånger.
Finns särskilda preparat för insmörjning av just gummilister. Du bör kunna hitta det på vilken någotsånär välsorterad mack som helst.
Visst kan man prova att fetta in den del av låset som verkligen håller ihop luckan med karossen. När du har klädselpanelen borta bör du förstås också passa på att kolla att du inte har något i luckan som sitter löst och skramlar.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]