Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Du kan ju räkna baklänges.

Det säljs 100 Twh diesel o bensin per år, är elmotorn 4 ggr så effektiv går det åt 25 Twh att köra på el istället

Elbilen drar 1.5 - 2 kWh/mil dieselbilar 6-8 kw/mil..
Vet inte om det går att räkna som du gör, men i vilket fall det blir nog inte det som isåfall blir nettoökningen.

Det verkar dra förvånadsvärt mycket energi till att rafinnera olja.
]

100 Twh / 10 miljoner kubikmeter i bensin/Diesel är i konsumtionsledet när all utvinning, transport och raffinering är gjord. Ska du räkna in dessa hamnar ännu högre än 100 Twh.

Men som jag sade, 1.500.000.000.000 kr i energiskatter på 15 år borde enkelt räcka till att bygga 100 Twh förnyelsebar energiproduktion.
Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Ett litet sidospår, men är det någon som läst något om miljöeffekterna av att många skaffar robotklippare nu för tiden?
Tänker att det om något måste vara bra för miljön med tanke på hur mycket dynga en vanlig gräsklippare spyr ur sig!?
Jag har robotklippare.. Alltså det är väl inte extremt mkt i och med att jag nog kanske bara gjorde av med 10-15 liter bensin per säsong tidigare, men klart att med många klippare blir det många liter.. och gräsklippare har ju oftast ingen vidare rening på sin förbränning. :) Inte så många klippare med katalysatorer.. :D
Men känns bra att inte sprida ut de avgaserna på gården där ungarna springer omkring och leker och borrar ner huvudet i jorden.. typ..
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Uppvärmningen i elbilar går däremot snabbare, så det verkar oftast en betydligt bättre bil att ha vintertid.
Det sprutar värme redan efter några sekunder. Det är ingen motor som behöver värma upp först... elvärme är snabbt.
Jo fast bränsledriven värmare ger i stort sett samma fördel, särskilt om man kör den som parkeringsvärmare en liten stund före avfärd.
joel80 skrev:Jag vet att vissa är väldigt tveksamma, men det här skiftet är på gång.. och det kommer ske rätt fort när det väl tar fart. Nästan varje dag nu läser jag nån nyhet som tar oss närmre den disruptiva förändring vi snart kommer vara framme vid. Den här idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon
Jag är inte väldigt tveksam, bara angelägen om att man varken förivrar sig eller tar alltför lätt på omställningsproblemen.
Man kan såklart förvärma en elbil också.. Volvos hybrid kan, troligen p.g.a rätt liten batterikapacitet, bara förvärmas med el om man är inkopplad. Men många riktiga elbilar har appar där man kan slå igång eller via timer sätta igång värmen i dem. Vad jag ville få fram var alltså att den uppfattning som ibland verkar finnas om att man alltid får åka omkring och frysa i en elbil inte riktigt stämmer, ofta kan man värma lika bra eller bättre än i en fossilbil. Vissa av första generationens elbilar hade lite mindre effektiv värme samt att då räckvidden på de redan var i lägsta laget så valde många förare att köra utan värmen igång, för att få ut nån mil extra.

Men klart att det påverkar lite.. precis som att jag har för vana att slå av ACn i min bil när jag känner att den inte behövs... Det drar några extra dl det också. ;)

Och du har nog rätt i att det kommer bli vissa omställningsproblem.. ett av dem som sakta håller på att lösas är alla olika jävla betallösningar på snabbladdare. Som det varit har varje leverantör haft sitt eget kort eller RFID-tagg, och många elbilister har varit tvunga att beställa en 4 olika bara för att vara säker på att inte bli strandade vid laddare. Nu verkar det som att vissa leverantörer i allafall fattat att förutom kort och taggar som kanske kan ge billigare pris (typ medlemsförmån) behövs det kortläsare på laddarna så vem som helst kan ladda utan att behöva förbeställa nått.
joel80 skrev:Man kan såklart förvärma en elbil också.. Volvos hybrid kan, troligen p.g.a rätt liten batterikapacitet, bara förvärmas med el om man är inkopplad. Men många riktiga elbilar har appar där man kan slå igång eller via timer sätta igång värmen i dem. Vad jag ville få fram var alltså att den uppfattning som ibland verkar finnas om att man alltid får åka omkring och frysa i en elbil inte riktigt stämmer, ofta kan man värma lika bra eller bättre än i en fossilbil. Vissa av första generationens elbilar hade lite mindre effektiv värme samt att då räckvidden på de redan var i lägsta laget så valde många förare att köra utan värmen igång, för att få ut nån mil extra.
Nej att man skall behöva frysa i en elbil eller att den skulle sakna möjlighet till förvärmning har jag aldrig trott. Jag ville bara få fram att man vid körning i kyla får räkna med ökad förbrukning i en elbil på ett sätt som man normalt inte behöver göra i en bil med förbränningsmotor (även om tillskottsvärmare kan behövas även där i lite extrema lägen).
joel80 skrev:Och du har nog rätt i att det kommer bli vissa omställningsproblem.. ett av dem som sakta håller på att lösas är alla olika jävla betallösningar på snabbladdare. Som det varit har varje leverantör haft sitt eget kort eller RFID-tagg, och många elbilister har varit tvunga att beställa en 4 olika bara för att vara säker på att inte bli strandade vid laddare. Nu verkar det som att vissa leverantörer i allafall fattat att förutom kort och taggar som kanske kan ge billigare pris (typ medlemsförmån) behövs det kortläsare på laddarna så vem som helst kan ladda utan att behöva förbeställa nått.
Ja, bra och bekväma laddningsmöjligheter är ju rätt viktigt för att det skall fungera. Hade jag haft sådana där jag parkerar på hemmaplan hade jag nog tittat lite noggrannare på hybridmarknaden när jag köpte bil senast, för ett och ett halvt år sedan.
Användarvisningsbild
av joel80
Ökad förbrukning i kyla och i värme kan man säga.. Bäst räckvidd har man mellan ungefär 10-20 grader. Men ju större batterierna blir och ju längre räckvidd dom får så blir det mindre påverkande. Och om man nu kan ladda t.ex Huyndai Ionic med ungefär en mil i minuten skulle jag nog kunna tänka mig att ladda i 3-4 minuter extra varannan timme för att kunna elda på värme eller kyla i den mängd jag vill under resan. Och har man vanliga destinationsladdare där man normalt parkerar (på jobb eller hemma) så kommer det vara rätt sällan man kommer ens behöva tänka på räckvidden och vad man gör av med i kyla eller värme.

Det finns initiativ som har startats nu för att göra det enklare för de som bor i lägenheter att få tag på laddplatser. Dels att göra processen enkel och tydlig för bostadsrättsföreningar och hyresvärdar, och dels med att skapa laddplatser på gatumark för de som inte vill parkera i garage. (Även om garagekostnaden inklusive laddning ofta understiger den tidigare bensinräkningen bra mycket kan det finnas anledning att man hellre står över mark...) Än så länge finns det ibland ett rätt jobbigt motstånd inom vissa bostadsrättsföreningar kring att fixa laddplatser, trots att man kan göra platserna kostnadsneutrala verkar vissa ha problem med envisa ordföranden eller så som är lite motsträviga. "här ska alla ha likandant så antingen måste vi bygga 250 laddplatser eller så får ingen!"
Känns det igen? Det kan appliceras i vissa föreningar på precis alla frågor!
Min BRF förfogar bara över parkeringsplatser utomhus och det är möjligt att de parkeringsplatserna försvinner inom kort på grund av nybyggnation. Just nu parkerar jag i ett närbeläget P-hus som föreningen inte förfogar över utan som drivs av ett företag som förvaltar andra fastigheter i området. I båda fallen finns "motorvärmarstolpar" (max 10 A) med mekaniskt tidur (max gångtid är tre eller fyra timmar) att tillgå om man betalar extra. Har inte ens någon sådan för närvarande eftersom jag har bränslevärmare på båda bilarna. Jag har heller hittills inte känt det som tillräckligt angeläget att ta egna initiativ för att driva på mot bättre laddningsmöjligheter i någondera fallet. Har inte sett tillstymmelse till en elbil eller elhybrid i närområdet och misstänker därför att motståndet kommer att vara rätt stort, särskilt som jag själv inte ens har någon bil med laddningsbehov utan bara överväger den möjligheten i ett framtidsperspektiv med lite oklar tidshorisont.
Användarvisningsbild
av joel80
Har dom stolpar för motorvärmare är det mesta ju redan fixat... Det är ju i ett första läge bara att försöka få koppla ur timern så har man en laddning på i allafall 12-15 mil per natt. (19-07).
Motståndet kommer att lätta närmsta åren.. Och på många ställen är det redan en förändring i hur man ser på det.
Det är ungeför 5% av nybilsföräljningern som är laddbara bilar idag.. Ökade med runt 80% förra året och har nästan dubbleras åren innan. Vi är uppe på runt 10-15% till 2019, efter det tror jag ökningen t.o.m kommer att accelerera i och med att det kommer ut bra många nya bilmodeller det året.
Visst, stolparna hjälper och man kan sätta timern ur spel (i nödfall genom att sätta dit något som bara spärrar timervredets rörelse rent fysiskt). Men någon snabbladdning blir det ju inte. Du får ju i max ca 2 kWh per timme.
Användarvisningsbild
av joel80
2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
Användarvisningsbild
av joel80
2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Personligen känner jag mig tryggare med Bosch[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]