Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1172576
pzddae skrev:Det är ju katastrof om du lägger flera tusen på att förpesta miljön med fjärrstart av bilens motor. :evil: Man har ju motorvärmare för att förvärma så den inte släpper ut så mycket farliga avgaser vid start och att man får en behagligare värme i bilen. Välj vad du vill men inte det altenativet.

Om man nu måste starta en bil på vintern utan motorvärmare så är det bäst att skrapa rutorna, starta bilen och köra omedelbart. En motor som blir varmare snabbare om man ger den lite arbete än om den står på tomgång. Dessutom kommer man nånstans för det man släpper ut. /Micke
+1 på den!


Om TS gillar bilen i övrigt är nog eftermontering kanske bäst. Det är alltid risk för viss förlust om man ska sälja o köpa... Kan ju sluta med att det kostar mer än att eftermontera plus att man kan stå där med en obeprövad och i värst fall sämre bil...
#1172581
Eftermontering elektrisk värmare: 5-6 tusen?
Eftermontering bensinvärmare: 20 tusen?

Jag hade aldrig lagt pengar på en bensinvärmare. Bättre att byta bil. Du får aldrig igen de pengarna begagnat för bensinvärmaren.
#1172586
Har du tillgång till motorvärmarstolpe så hade jag valt elektrisk värmare, har T2 med både elektrisk motorvärmare och bensin värmare, jag använder hellre elektriska motorvärmaren för både miljön och plånbokens skull.. Kör du kortare sträckor behöver du kanske komplettera med en laddare för bensinvärmarens skull.

Jag säger: är du nöjd med bilen satsa på elektrisk motorvärmare. Jag hade inte bytt bil för värmarens skull.. Men se till att göra det på en verkstad som luftar systemet ordentligt!! Slipper du ha samma problem som mig..

Annars är det bara att ut och leta fynd :)
#1173909
Tack för alla bra svar, ibland behöver man ha lite input !

Jag hade en budget på 170,000 och tänkte köpa en Golf på Måndagen men hittar denna pärla på Blocket Lördagen innan som jag dessutom får ner priset på avsevärt, valet var självklart trots att den inte hade värmare 8)

Jag ska kolla upp lite vad olika aktörer kan ta för elektrisk värmare, jag har trots allt 3-4 mil att köra så det lär nog inte behövas extrabatteri.

Jag har dessvärre ingen möjlighet till motorvärmarstolpe..

Jag vill bara inte behöva ha på mig 2 jackor första 10 minuterna när jag går ut och sätter mig i bilen på vintern! (lyxproblem) så då bör en elektrisk värmare räcka till.
#1173912
Delarna till en bränslevärmare till min t5 (appstyrning och webasto) kostade ca 12000 när jag kollade i höstas. Då valde jag istället fjärrstart eftersom det är max 1 gång i veckan (några gånger per vinter) som jag verkligen "behöver" det.

Och den våldsamma klimateffekten 0,3L bensin skapar är sannolikt densamma som 1 knapp timmes värmarkörning. Partiklar? Absolut.
#1173921
Eftersom du inte har tillgång till elstolpe så är enda alternativet en bränsledriven värmare och då får du nog tyvärr räkna med 25000 för delarna inklusive att få den monterad.
Dock upplevde jag att VEA-bensinaren blir varm ganska snabbt när man kör iväg så det ihop med stolsvärme så behöver inte frysplågan bli så svår :wink:
#1174032
pzddae skrev:Det är ju katastrof om du lägger flera tusen på att förpesta miljön med fjärrstart av bilens motor. :evil: Man har ju motorvärmare för att förvärma så den inte släpper ut så mycket farliga avgaser vid start och att man får en behagligare värme i bilen. Välj vad du vill men inte det altenativet.

Om man nu måste starta en bil på vintern utan motorvärmare så är det bäst att skrapa rutorna, starta bilen och köra omedelbart. En motor som blir varmare snabbare om man ger den lite arbete än om den står på tomgång. Dessutom kommer man nånstans för det man släpper ut. /Micke
Herre gud. Tänk vad dina TUNGA bilar drar i extra bränsle jämfört om du kört en lätt fiat.
(Det är så lätt att döma och vara otrevlig. Eller hur :-(O) )
#1174034
seridion skrev:Tack för alla bra svar, ibland behöver man ha lite input !

Jag hade en budget på 170,000 och tänkte köpa en Golf på Måndagen men hittar denna pärla på Blocket Lördagen innan som jag dessutom får ner priset på avsevärt, valet var självklart trots att den inte hade värmare 8)

Jag ska kolla upp lite vad olika aktörer kan ta för elektrisk värmare, jag har trots allt 3-4 mil att köra så det lär nog inte behövas extrabatteri.

Jag har dessvärre ingen möjlighet till motorvärmarstolpe..

Jag vill bara inte behöva ha på mig 2 jackor första 10 minuterna när jag går ut och sätter mig i bilen på vintern! (lyxproblem) så då bör en elektrisk värmare räcka till.
Kör en T3 och har värmare. Visst är det bra och trevligt med värmare på vintern (och man slipper kallstart).
Men bilen blir varm väldigt snabbt så de gånger man glömt värmaren svär man inte SÅ mycket :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]