...

Moderator: Moderatorer

av Frosnam
#1166000
Skyltarna är väl bara en rekommendation för gapande gubbar med keps? Det är ytterst sällan som jag stöter på hastighetsskyltar som känns vettiga. Kör nästan konstant för fort när tillfälle ges. Men jag kanske ska tillägga att det finns viltstängsel och är bra vägar, inte något lapphelvete med en miljard renar. Är det mycket trafik tar jag det lugnare.
Men oftast så känns allt som i snigelfart.

I tätort håller jag alltid hastigheten eller under. Aldrig över. Där upplever jag dock att ovan nämnda gubbar i keps kör för fort, men de håller 80 i alla lägen liksom. :roll: :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
#1166088
Dom är fantastiska.. Gubbarna som håller 75-80 oavsett motorväg eller skola. Man undrar lite vad som försiggår där bakom pannbenet.

Jag har som Derank stor respekt för vägarbeten och skolområden. På 50-väg händer det att jag ligger i närmre 60.. Inte där det är massa hus och folk i närheten, men vissa 50-vägar har god sikt och inte en människa eller byggnad i närheten. Där jag jag svårt att hålla mig.

På 80-väg kan det också gå i runt 90.. På infarten mot Stockholm brukar jag först ligga i kanske 105-110km/h där det är 100.. Kör om många som ligger i kanske 95-100.. Sen blir det 80km/h vid Rotebro och jag saktar ner till 90-95.. Och blir genast omkörd av typ alla. Man får snabbt se till att byta från typ vänstra till högra körfältet, även om man egentligen plötsligt kör 5km/h fortare än skyltad hastighet än man gjorde innan.

Jag kör både nu och tidigare med GPS-hastighet.. Och även om jag inte blir slut på nån som puttrar i 45km/h på 50-väg händer det att jag kör om där det finns tillfälle. Märkligt hur vissa då blir sura och ibland t.o.m försöker förhindra omkörningen genom att öka eller lägga sig i mitten. :/
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1166187
Igår när jag körde från Stockholm till sydöstra Småland tänkte jag att det vore intressant att räkna hur många som skulle köra om mig. Satte farthållare på 5 km/h över skyltad hastighet, men efter 300 bilar tröttnade jag och så speciellt många mil hade inte avverkats när räkningen lades ner... :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
#1166213
Jag brukar uppskatta det till att man blir omkörd av ungefär lika många som man kör om, om man sätter farthållaren på 5-7km/h över gränsen.
av Volvosson
#1167371
Min devis är sunt förnuft och anpassning efter rådande omständigheter.

Vid mörker, dimma, regn eller halka så får man ta det lite lugnare utan stress.
Inom tätbebyggt område eller där det finns människor i rörelse visar man hänsyn.

Men.. Ute på fria landsvägen i dagsljus och bra väder är våra svenska hastighets-begränsningar ofta
rent löjligt låga. Likaså allt tjat om bilar som kör för fort i detta läge. (fri landsväg-dagsljus-bra väder).
Numera gäller ofta 80 på dessa vägar, vilket är alldeles för lågt och gör bilförare irriterande och stressade.
När väg, väglag och väder tillåter det, så tycker jag att 80 - 120 är helt ok oavsett vad som står på skylten.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1167408
Volvosson skrev:Min devis är sunt förnuft och anpassning efter rådande omständigheter.

Vid mörker, dimma, regn eller halka så får man ta det lite lugnare utan stress.
Inom tätbebyggt område eller där det finns människor i rörelse visar man hänsyn.

Men.. Ute på fria landsvägen i dagsljus och bra väder är våra svenska hastighets-begränsningar ofta
rent löjligt låga. Likaså allt tjat om bilar som kör för fort i detta läge. (fri landsväg-dagsljus-bra väder).
Numera gäller ofta 80 på dessa vägar, vilket är alldeles för lågt och gör bilförare irriterande och stressade.
När väg, väglag och väder tillåter det, så tycker jag att 80 - 120 är helt ok oavsett vad som står på skylten.
Att du vågar hålla 120 på en 80-väg Bild Att hålla sig under gränsen för körkortsindragning tycker jag är att föredra haha

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av frasse4
#1167466
För 10+ år sedan innan det blev 30 i tätort fanns det många vägar i Sthlms söderförorter som var skyltade 30 dagtid vardagar och 50 annars. Detta var alltså ganska små gator med parkerade bilar längs sidorna. Körde man 50 där en sen kväll kändes det som man körde som en riktig biltjuv. Tänk om någon klivit fram bakom en bil... Så all skyltning har ju inte blivit till det sämre.
av llesrof
#1167583
frasse4 skrev:För 10+ år sedan innan det blev 30 i tätort fanns det många vägar i Sthlms söderförorter som var skyltade 30 dagtid vardagar och 50 annars. Detta var alltså ganska små gator med parkerade bilar längs sidorna. Körde man 50 där en sen kväll kändes det som man körde som en riktig biltjuv. Tänk om någon klivit fram bakom en bil... Så all skyltning har ju inte blivit till det sämre.
Fast det har väl alltid vart okej att köra långsammare än skyltningen om omständigheterna inte tillåtit att man hållit skyltad hastighet? Jag vet en rondell där det är 70 men det innebär ju inte att man bör hålla 70 där även om det går. Jepp, jag har testat. Med en XC70. Det gick bra eftersom jag skulle rakt fram och inte behövde vrida så mycket på ratten :D
Användarvisningsbild
av SRT
#1167787
För egen del med mer än trettiofem olycksfria år bakom ratten och mc styret så är många vägavsnitt rent för lågt skyltade och skapar ofta bara irritation som då förmodligen lättare leder till olyckor som ju var tänkta att undvikas med en lägre hastighet som t ex 80 km/h på tidigare 90 km/h sträckor.

Å andra sidan så vet jag inte hur ofta motorvägen varit totalt igensatt av stillastående fordon i lååånga köer bara för att några stolpskott legat för nära varandra och på så vis orsakat en olycka som stannat upp all övrig trafik.Ännu egendomligare är att vid många av dessa olyckor har det blivit stop även i mötande motorvägsfiler pga att folk stannat upp för att se vad som hänt.Folk är ibland totalt genomkorkade och skulle åkt kollektivtrafik istället.

Vid ett av dessa stop på motorvägen sökte jag annan väg som även andra tänkt på och som ledde till långa köer även där och där jag på hojen kunde studera hur en kvinna försökte forcera sig in i en kö när hon bestämt sig för att byta fil utan blinkers.Kvinnan blev inte insläppt av bilarna och jag lämnade en lucka på hojen till framförvarande bil som hon genast dök in på.Tyvärr hände tydligen något just då i denna bil, kanske ringde mobilen, vad vet jag för kvinnan for med en stor gir först upp på trottoaren och sedan en gräsmatta innan hon med snopen min kom tillbaka ner på vägen.

Så visst, ibland undrar man om hastigheten kanske skulle vara ännu lägre än den redan är när många inte ens klarar av att framföra sitt fordon i vanlig gånghastighet. :shock:
av llesrof
#1168214
För egen del med mer än trettiofem olycksfria år bakom ratten och mc styret så är många vägavsnitt rent för lågt skyltade och skapar ofta bara irritation som då förmodligen lättare leder till olyckor som ju var tänkta att undvikas med en lägre hastighet som t ex 80 km/h på tidigare 90 km/h sträckor.
Blir man så irriterad på att exempelvis hålla 80 där det tidigare vart 90 så att risken för olycka ökar, ja då har man seriösa problem.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]