Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1160290
Ultima funkar inte på glas, utan kan ge lite "oljiga" fläckar. Personligen kör jag till 99% med bara med ett bra fönsterputs, alla specialbehandlingar har till syvende och sist gjort mig besviken.

/Thomas
#1160297
Jag har provat Biltemas vattenavstötande medel och Aquapel. Biltema är nästan lika bra till en bråkdel av priset.

Läggs på efter en rejäl puts med vanlig Ajax med ammoniak.

En bonus med färsk sådan behandling är att det blir mycket lättare att skrapa rutorna. Det är som att isen närmast inte riktigt sitter fast mot underlaget utan flyter på ytan.
#1160391
Du behöver inte en massa kemikalier och prylar för att tvätta bilen, det schampot du har använder jag också men jag använder en bra microfiberduk istället för svamp. Jag har inte använt avfettning eller insektsmedel på flera år, schampot och microfiberduken tar bort asfalt och insekter utan problem och för att få bort saltet räcker det med rent vatten och högtryckstvätten. Till fälgarna använder jag Sonax fälgrengöring, diskborste och varmvatten med högtryckstvättten. Problemet är väl att få tag i bra och billiga microfiberdukar mina är köpta i USA, har inte hittat motsvarande kvalité i Sverige.
#1160492
La en beställning på Bollnäs igår (Ultima, fälgrengöring, avfettning och en billig svamp).
Blir Biltema i helgen för att köpa svampar o torkdukar.

Bara o hoppas att Ultima är lika bra som det verkar!
Blir nog bra det här :-)-)

Tack för alla tips o idéer än så länge!

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]