Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FredrikM
Har fått bakrutan utbytt på min XC70 2004 och efter det så fungerar inte spolningen som den skall, det kommer ut vatten men det når inte upp på rutan utan sprutar mer bakåt och nedåt. Jag minns inte alls hur det såg ut här innan bakrutebytet men kan det stämma att jag saknar en sådan här?

Bild

Jag har nämligen bara ett rör ut, ser inte ut som att det sitter något munstycke på plats.
IMG_3587.JPG
IMG_3587.JPG (605.91 KiB) Visad 486 gånger
Undrar även om det går at köpa detta löst någonstans, hittade inget på V-Parts, får kanske svänga inom Volvo vid tillfälle och höra med dem?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det ser helt klart ut som att du saknar munstycket.

Hur du får tag i det är jag mer osäker på. Men det borde ju finnas kvar på rätt många bilar på skroten om inte annat.
Användarvisningsbild
av FredrikM
Tack, skall kolla om jag kan få tag på ett nytt munstycke.
av MickeM
Om Volvo inte säljer munstycket löst, eller om du är på en skrot, så passar det från VW Passat Variant 2001- 2005. (Kanske om VAG säljer löst nytt också)
Min V70 2005 saknade också bakre munstycket när jag köpte den, och hade ett Passat munstycke liggande sen frugans "Passat-jävel" tid.

Den fick också bakrutetorkarsjuka, och en repsats inhandlades för ett antal år sen, inkl detta munstycke, som aldrig byttes till nytt.
Mycket var inte bra på Passaten, men bakre munstycket passade klockrent på V70N 2005 iaf!
Jag tror 2004 är lika. Min baktorkare parkerar åt höger, dvs passagerarsidan.
Vissa ligger åt vänster, men munstycket kanske är lika ändå......
av andersuw
Fram till chassinummer FC1 -310107 och FC2 -311107 är det PTV och efter PTH. ;-) Det är olika torkarmotorer och också olika konstruktion på munstycket före och efter den avgränsningen. Före är slanganslutningen på insidan och munstycket på utsidan en enda del (art. nr 9154525). Delen måste i det fallet säkert monteras inifrån. Efter är munstycket en separat del som kan monteras utifrån (art. nr 8667188).
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Även före facelift sitter munstycket löst. Sen om det finns som egen del eller inte är förstås en annan femma.

Jag bytte sida på viloläget på min motor från vänster till höger av misstag. Måste ha monterat något "fel" eller nåt.
av andersuw
SBergdahl skrev:Även före facelift sitter munstycket löst. Sen om det finns som egen del eller inte är förstås en annan femma.

Jag bytte sida på viloläget på min motor från vänster till höger av misstag. Måste ha monterat något "fel" eller nåt.
OK. Det är ju fullt möjligt att det går att dela på grejerna även före trots att det hela då säljs som en enda del. Är för övrigt nu lite osäker på om gränsen mellan de olika konstruktionerna verkligen gick precis vid faceliften så jag ändrade för säkerhets skull i mitt inlägg till den chassinummeravgränsning som finns i VIDA.
Användarvisningsbild
av FredrikM
Jag tackar för alla bra tips och skall börja jaga efter ett munstycke.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]