Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Hej,

har haft bekymmer i vinter att min xc90 inte startar på grund av urladdat batteri. Tyvärr blir det bara korta sträckor för det mesta vilket kan förklara en del av problemet. Utifrån detta några frågor. Några bra tips på hur man vet att batteriet inte är friskt? Ungefär hur länge behöver man köra för att ladda upp ett tomt till fullt? Mätte med min volt-mätare och efter ca 40 minuters körande var det uppe på 12,5-12,6 vilket om jag fattat det är strax över 75%. Eftersom det är så bökigt att komma åt batteriet testade jag i 12-v uttaget bak. Testade sedan även fram och på pluspolen under huven. Bytte batteri för några år sedan så det är max 3 år gammalt. Försökte sen jämföra med min V70 som oftast går längre och oftare och aldrig är några problem och starta. Har inget 12-v bak men testade 12-v fram och pluspolen under huven men fick då bara ca 11.5 v vilket inte borde räcka för att starta bilen? Får väl skruva bort kåpan bak och mäta direkt på batteriet för att få säkra siffror men det borde väl ändå ge en fingervisning? Tacksam för lite tips från någon som vet vilka siffror man bör kunna vänta sig. Har med volt-mätaren i bilen nu så jag kan mäta varje dag och se om det sjunker och vid vilket läge det inte går att starta. Har för mig om att åtminstone XC90 har en ganska rejäl generator på 140 ampere? Vet inte hur det är med V70?
av andersuw
Det finns inget generellt svar på hur länge du måste köra för att ladda upp batteriet. Beror helt på hur urladdat det är och hur bra det tar laddning. För att få ett grepp om batteriets kondition kan man göra det som du gjort, d.v.s. mäta spänningen, helst då med batteriet helt i vila (ej inkopplat och inte omedelbart efter belastning eller laddning). 12,7 V motsvarar vid sådan mätning full laddning och vid 11,7 V är batteriet närmast helt urladdat. Men det är ingen fullständig test utan man bör också göra ett belastningsprov (d.v.s. se hur batteriet beter sig när det belastas). En verkstad kan göra ett sådant och du kan även köpa en belastningsprovare för ganska små pengar hos exempelvis Biltema. Ett tredje sätt att test är att se hur det beter sig när man försöker ladda upp det med en batteriladdare. Tar det i det fallet laddning på det sätt man kan förvänta sig?
Användarvisningsbild
av Perra83
Stackars batterier, på riktigt!!!
Det är värt att underhålls ladda så slipper du bli stående och byta batteri i onödan.
En bra laddare får du för samma pris som för två plattor med öl. Alltså inga pengar alls.
Användarvisningsbild
av Vojje
bäst är, om det är möjligt, att mäta elektrolytens densitet...
av andersuw
Perra83 skrev:Stackars batterier, på riktigt!!!
Det är värt att underhålls ladda så slipper du bli stående och byta batteri i onödan.
En bra laddare får du för samma pris som för två plattor med öl. Alltså inga pengar alls.
Problemet för en del av oss är inte laddaren. Den kan man som du säger köpa för småpengar. Däremot är det inte alla som har ett eluttag vid P-platsen som vi kan nyttja. Även om man har det finns det ju vissa vanskligheter om bilen inte står tryggt inlåst i eget garage och man inte har en fast monterad laddare som kan kopplas in med motorvärmarkabeln.
av MickeM
Körde en 1976års Range Rover med Mercedes 300Diesel i för länge sedan.
Den drog enorma mängder ström vid kallstart., och lyckades inte alltid vid -20grader, ens med dubbla batterier. Fanns inga superbatterier då.
Så lite desperat en vinter satte jag ett jordat grenuttag i kupeuttaget, och anslöt en laddare tillsammans med kupevärmaren.
Laddaren placerade jag under passagerarsätet och kopplade in via cigguttaget, (som hade konstantström), men det går inte på V70.

Då måste man bak till batteriet, och dessutom ha en elektroniksäker laddare för alla datamoduler.

Range Rovern hade inga databoxar.
Knappt ens säkringsbox.
Fyra stycken glassäkringar om 25A var det som fanns.
Lucas elsystem......

Så det var inget jättesnyggt, eller superduper-seriöst, men det funkade.....
Användarvisningsbild
av tombe691
Har kopplat på laddare nu som säger det är fulladdat. Så frågan är om någon cell fått stryk, vet inte om man bara märker det vid belastning, eller om det är de korta körningarna vintertid utan garagare som ställer till det? Idag har jag kört total ca 1.5 timme, och om generatorn laddar 140 ampere och batteriet är på 90 borde en timme allafall vara i rätt härad om jag inte tänker helt fel? Jag har tre laddare men tanken har inte slagit mig att jag behöver koppla in den, nu efterfrågar jag alltså en varningssignal/gräns när det börjar bli dags att koppla på laddaren, har multimetern liggandes i bilen tills vidare. Men spontant utifrån det jag läst och det som skrivits här så kan 12 v vara en gräns där det ringer en varningsklocka?

Fick under kvällen en idé, finns det någon voltmätare man kan koppla in i 12-v-uttaget och låta sitta där permanent, varje gång man ska starta så bör den ju då visa status, innan man vrider om nyckeln? Edit en snabb googling hittade massor av varianter
http://i181.twenga.com/hem-och-tr%C3%A4 ... 26923f.jpg
något sådant här, dock verkar alla finnas på mindre kända/seriösa sidor. Någon som har tips om någon mer etablerad, volvos egen, biltema, elfa, kjell eller liknande?
av glock40sw
tombe691 skrev:Har kopplat på laddare nu som säger det är fulladdat. Så frågan är om någon cell fått stryk, vet inte om man bara märker det vid belastning, eller om det är de korta körningarna vintertid utan garagare som ställer till det? Idag har jag kört total ca 1.5 timme, och om generatorn laddar 140 ampere och batteriet är på 90 borde en timme allafall vara i rätt härad om jag inte tänker helt fel? Jag har tre laddare men tanken har inte slagit mig att jag behöver koppla in den, nu efterfrågar jag alltså en varningssignal/gräns när det börjar bli dags att koppla på laddaren, har multimetern liggandes i bilen tills vidare. Men spontant utifrån det jag läst och det som skrivits här så kan 12 v vara en gräns där det ringer en varningsklocka?

Fick under kvällen en idé, finns det någon voltmätare man kan koppla in i 12-v-uttaget och låta sitta där permanent, varje gång man ska starta så bör den ju då visa status, innan man vrider om nyckeln? Edit en snabb googling hittade massor av varianter
http://i181.twenga.com/hem-och-tr%C3%A4 ... 26923f.jpg
något sådant här, dock verkar alla finnas på mindre kända/seriösa sidor. Någon som har tips om någon mer etablerad, volvos egen, biltema, elfa, kjell eller liknande?
Tja.. du kan väl köpa en sån mätare om du vill ,men det är inte lösning på dit problem.

Så här är det ,om ditt batteri har levt under tre år bara halvt laddat så att det precis orkar starta bilen kan det mycket väl vara så sulfaterat att det praktiskt taget är redan slut.
Kapaciteten och laddningsmottagligheten har kanske sjunkit, de parametrar ska man mäta för att vara säker.

Enda lösningen är antingen ladda batteriet regelbunden eller köra tillräckligt.
Hur mycket är svårt att sia eftersom man inte vet hur mycket el din bil förbrukar .
Användarvisningsbild
av tombe691
Finns det någon rekomendation om vad som är "köra tillräckligt"? Om man utgår från att det krävs en timme för att ladda fullt, räcker det att göra en timme i veckan, eller en timme i månaden, eller bör det vara en timme om dagen, hur länge håller ett friskt batteri laddning? Vill ju inte ladda för mycket heller ifall batteriet kokar tort.. eller är det bara c-tec-laddare som känner av automatiskt som gäller?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Du laddar inte fullt på en timme. Batteriet kan inte ta laddning så fort.

Hur många korta resor kör du? Själv kör jag och handlar ToR enkel 5 km en gång i veckan med min bil. Ingen annan vardagskörning. Men jag hinner aldrig göra mer än 4-5 sådana resor innan jag åker iväg någonstans minst en timme enkel resa. Jag har inga problem med att bilen är svårstartad eller att batteriet skulle verka trött.

Men har du möjlighet är det bra att koppla in en smartladdare över natten någon gång i månaden eller så. Batteriet mår bäst av att alltid vara fullt.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?