Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag citerar mig själv
När jag kopierar/clonar en CEM så behöver man inte göra något förarbete alls. Jag "nollar" och läser/skriver etc.....
Få hit din CEM + en begagnad så fixar jag det. Volvo löser det icke åt dig, då får du köpa en ny för lite mer pengar :)

Kontaktuppgifter får du via PM.

VIN står i vindrutan, under huven m.m googla på det så hittar du.
Returbilen, Delplocken eller någon annan självplocksskrot med fasta priser är nog att föredra.

Här har du t.ex. en donator: http://www.delplocken.se/Bil/1942
V70 -04:a med relativt få mil.
CEM borde väl rimligtvis gå som "styrenhet övriga" och kostar då enligt prislistan 220 kr.

Har du inte vägarna förbi själv så kanske någon annan har möjlighet att skruva och sen skicka...

Kan för övrigt intyga att johnnype kan sin sak. Den klonade CEM:en han fixade till min -02:a fungerar perfekt. :D
en liten fråga till er kunniga, förra sommarn dog bilen mitt under färd. jätte varm sommardag bilen hadde stått under sol några timmar. när bilen dog var det under en höger sväng och allt på panelen lyste innan den tvärdog. startarde direkt efter dock och fungerar efter det men vill inte vara med om detta igen, en sak som slog mig idag är att när jag sitter i bilen med motorn igång så "tänker" instrument panelen hela tiden så fort du gör nått elektriskt typ öppnar en dörr fixar med ac eller vad som helst, man hör hur panelen knorrar till lite och nålar o annat rör sig lite lätt som att det kalibrera eller tänker svårt att förklara nån millisekund det rör sig om o allt funkar men ändå könns det som att det kan röra sig om nått elfel. v70 04a
VolvoFrälst00 skrev:en liten fråga till er kunniga, förra sommarn dog bilen mitt under färd. jätte varm sommardag bilen hadde stått under sol några timmar. när bilen dog var det under en höger sväng och allt på panelen lyste innan den tvärdog. startarde direkt efter dock och fungerar efter det men vill inte vara med om detta igen, en sak som slog mig idag är att när jag sitter i bilen med motorn igång så "tänker" instrument panelen hela tiden så fort du gör nått elektriskt typ öppnar en dörr fixar med ac eller vad som helst, man hör hur panelen knorrar till lite och nålar o annat rör sig lite lätt som att det kalibrera eller tänker svårt att förklara nån millisekund det rör sig om o allt funkar men ändå könns det som att det kan röra sig om nått elfel. v70 04a
Ingen av modulerna i bilen har en skrivande hårddisk som det är i en hemdator.
Det är minnen, som en minnessticka eller mobiltelefon.
=knäpptyst hur den än jobbar.
det som tickar eller låter är förmodligen visarna i instrumentpanelen när den "tänker" som jag felbeskriver det. så fort jag öppnar en dörr eller vrider på ac eller radio osv så ljudet är alltså en åkomma av något men vad ? kanske är cem då ? som sagt har kupefläkten lagt av den med från att ha fungerat perfekt till stendöd nu har jag nya delar hemma men ändå. misstänker elfel iform av cem, möjligt ? har juh haft ett stopp under färd med vilket kan hända vad jag förstår med en dålig cem.
MickeM skrev:Ingen av modulerna i bilen har en skrivande hårddisk som det är i en hemdator. Det är minnen, som en minnessticka eller mobiltelefon.=knäpptyst hur den än jobbar.
Nja ett litet undantag kan finnas även om det kanske inte är relevant i just den bil som här är aktuell, nämligen RTI-systemet. I min V70 -02 hör man tydligt från förarplats hur DVD-spelaren jobbar där bak när RTIn är igång men motorn avslagen. Under körning dränks dock det ljudet av diverse muller/buller. ;-)
MickeM skrev:
VolvoFrälst00 skrev:en liten fråga till er kunniga, förra sommarn dog bilen mitt under färd. jätte varm sommardag bilen hadde stått under sol några timmar. när bilen dog var det under en höger sväng och allt på panelen lyste innan den tvärdog. startarde direkt efter dock och fungerar efter det men vill inte vara med om detta igen, en sak som slog mig idag är att när jag sitter i bilen med motorn igång så "tänker" instrument panelen hela tiden så fort du gör nått elektriskt typ öppnar en dörr fixar med ac eller vad som helst, man hör hur panelen knorrar till lite och nålar o annat rör sig lite lätt som att det kalibrera eller tänker svårt att förklara nån millisekund det rör sig om o allt funkar men ändå könns det som att det kan röra sig om nått elfel. v70 04a
Ingen av modulerna i bilen har en skrivande hårddisk som det är i en hemdator.
Det är minnen, som en minnessticka eller mobiltelefon.
=knäpptyst hur den än jobbar.
något i instrumentpanelen låter uppenbarligen eftersom att jag hör det, bör vara visarna som även rör sig lite när något elektriskt sätts på eller av typ en dörr öppnas o stängs eller så. en åkomma av något annat som styrs av minnen och är knäpptysta det förstpr jag juh naturligtvis. jag misstänker cem då jag har andra saker som hänt, motorstopp under färd, ac slutat fungera från att vara felfri osv. jag kan juh ha fel..
Ja, en RTI (DVD spelare ) och även stereons CD-spelare låter ju lite som en hemdator.
Det är sant, men ingen av bilens datormoduler låter, typ CEM, CCM, eller REM mfl....

Men jag har också sett att varv och hastighetsmätaren i DIM kan "rycka" lite ibland när man öppnat dörren, satt sig och ska stoppa i nyckeln.
Men bara ibland.....
En kollega säger samma sak. ("Alltid gjort ibland" "säger han om sin 2006'a han haft sen ny)
Inga andra felsymptom på något alls....

Det är inte aspireringsfläkten du hör då?
Sitter i gallret på CCM enheten. (AC panelen)
En liten fläkt som ska suga in luft till kupetempgivaren.
Kanske lite skräp i den.....

PILLA INTE I GALLRET!!!
Då pajar du kuptempgivaren = krångligt!
CEM innehåller flera interna och massor med utvändiga relä... så visst kan den *låta* :lol:
REM har också några

I ett relä kan många ljud uppstå om det sker konstigheter på drivsignalen som då kommer från en transistorswitchkrets .

Men nu är ju ordet låta väldigt subjektivt förstås!
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]