Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dali
På ett amerikanskt Volvoforum påstår ett antal medlemmar att motorbromsning skadar motorn/kopplingen och att det därför är bättre att använda bromsen. Jag blev en smula förvånad, här i Sverige så får man ju lära sig redan i körskolan att motorbromsning är bra och att det sparar bränsle.

Är det någon som har hört något liknande, att motorbromsning ska vara skadligt för motor/koppling? Under normala förhållanden alltså, inte att kasta i 2:an i 90 och släppa upp kopplingen ...
av Gud
Det är nog så att jänkarna pratar om motorbroms med automatlåda och det ar ju inget som direkt rekommenderas direkt dvs manuell växla automaten ner.

Om det verkligen handlar om manuell låda så beror det på okunskap från deras sida.
av dali
Jag tror inte det handlar om automatlådor eftersom de pratar om att kopplingen ("clutch") tar stryk ... men de kanske bara vidarebefordrar vad de har hört men själva kör automatlådor.
av Gud
Nej då är det ju manuella lådor vi pratar om, visst kan det uppstå ett minimalt slitage när kopplingen möter "motorn" men om man är duktigt på att möta så måste det var helt försumbart slitage, garanterat mycket mindre än det ökade slitaget du får på skivor och bromsklossar om du bromsar utan motorbroms.

Nä kör som folk och bromsa och gasa inte i onödan och ha blicken långt fram är nog bäst för bilen, ekonomin och miljön.
av Travolta
Gud skrev:Det är nog så att jänkarna pratar om motorbroms med automatlåda och det ar ju inget som direkt rekommenderas direkt dvs manuell växla automaten ner.

Om det verkligen handlar om manuell låda så beror det på okunskap från deras sida.
Jag brukar växla ner och motorbromsa (gear tronic), det är något jag alltså inte borde göra? Vad är det som kan hända? Tycker att det borde stå något om det i instruktionsboken... :???:
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Nån länk till det där forumet?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Om det skulle vara skadligt så skulle alla tunga fordon
ha slutat med motorbroms för länge sedan.

Troligt vis så är det en missuppfattning av den anledningen
att man bromsar för dåligt i dag (för bra bromsar) så de
motioneras inte så mycket och därmed sätter de sig och
man får dåliga bromsar bak, det syns i besiktingarna var de
flesta felen ligger.
av Addekarlsson
Lastbilar och såna stora fordon har ju dessutom avgasbroms, för att öka effekten av motorbroms.
Det är avgasbromsen som låter så in i *censur* när dom släpper av i en nerförsbacke.

Mvh/ Adde
av dali
Fastmoving, här är tråden på Swedespeed: http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=81218

Tråden har kallnat, de gav nog upp när flera europeer började ifrågasätta deras påståenden. Som vanligt får jänkarna något ganska enkelt (att växla ner och motorbromsa) att verka så komplicerat att bara professionella förare klarar det ... :lol:
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]