Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
en liten fråga bara. måste byta bromsskivor o därmed oxå klossar o detta är bak på en V70N -01 undrar bara hur man byter klossarna på ett smidigt sett. skivorna e inga problem för dom va av för ett år sen
Användarvisningsbild
av greeeken
noclean skrev:en liten fråga bara. måste byta bromsskivor o därmed oxå klossar o detta är bak på en V70N -01 undrar bara hur man byter klossarna på ett smidigt sett. skivorna e inga problem för dom va av för ett år sen

av med hjulet av me bromsoket sen är det bara ta loss klossarna.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kör bara! Har man inte tummen mitt i handen är det bara att skruva kan knappast bli fel,men var noga! bromsar är ju viktiga saker som sagt.
av volvoR+s60
glöm inte att lufta sen bara.. hehe
av Frigge
volvoR+s60 skrev:glöm inte att lufta sen bara.. hehe

Lufta :roll: Efter klots byte behöver man inte lufta systemet ?
av Marbas
Frigge skrev:
volvoR+s60 skrev:glöm inte att lufta sen bara.. hehe

Lufta :roll: Efter klots byte behöver man inte lufta systemet ?
Jag har aldrig luftat systemet vid klossbyte. Lufta gör man ju när det kommit in luft i bromsoljan, vilket det inte gör när man bytar klossar (om man inte har otroligt lite bromsolja och lyckas trycka ut kolven så långt att det sugs in luft uppe i behållaren).
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lite överkurs att lufta efter ett bromsklossbyte. :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Lite överkurs att lufta efter ett bromsklossbyte. :lol:
Det är då bättre att trycka lite på pedalen så kolvarna går ut istället för pedalen går i botten vid första inbromsningen. :-O)
Användarvisningsbild
av Nexus
greeeken skrev:
noclean skrev:en liten fråga bara. måste byta bromsskivor o därmed oxå klossar o detta är bak på en V70N -01 undrar bara hur man byter klossarna på ett smidigt sett. skivorna e inga problem för dom va av för ett år sen

Har v70n andra ok mot gamla v70??? för på min lossar man 2 sprintar och drar ut klossarna??????
Bara undrar :D
Användarvisningsbild
av MartinS
grammse skrev:
greeeken skrev:

Har v70n andra ok mot gamla v70??? för på min lossar man 2 sprintar och drar ut klossarna??????
Bara undrar :D
Ja det är inga sprintar på V70N i allafall.

/Martin

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.