Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag sökte på forumet o fick ingen klar bild om 740 o 940 har samma kylare. Kollade på nätet o Biltema säljer en kylare passar båda bilarna. Hittade andra återförsäljare men som inte skriver att 940´s kylare passar 740, däremot passar till 960. Här på forumet nämnde någon att tubro har en bredare kylare, och en annan nämnde något om AC i samband med kylare. Hittade en annons där en kille säljer kylare som suttit på en 740, o han specar kylaren med texten "ej automat" ....Spelar dessa 3 parametrar in i valet av kylare?

Jag har en 940 ltt, och hittade en beg kylare på nätet, som har suttit på en 740 96:a (Ej automat) Enligt säljaren passar den 940. Dubbelkollar här om det stämmer. (tänkte först köpa ny men den beg. ska han ha 150kr för så jag chansar)
Användarvisningsbild
av lennarte
Bilar med automatlåda har en oljekylare för automatlådan inbyggt i ordinarie kylare. Vissa "eftermarknadsåterförsäljare" säljer bara denna kylare för du kan använda denna till båda modellerna. Annars finns det en större och en mindre kylare och båda passar alla modeller. Vill man vara säker på att få samma är det bara ett mäta hur bred din kylare är. Ibland finns det kylare till med och utan AC också. På tidigare 740 (upp till -90 ungefär) sitter en kontakt för elfläkten framför kondensorn i övre högra hörnet på kylaren. Det hålet vill du inte ha om du inte har någon kontakt att sätta i (ibland följer den med, kostar nästan inget). Detta är vad jag "luskade ut" när jag letade kylare. Hittade en (nästan ny) på skroten (200:-) för något år sedan. Med kontakt för AC-fläkten och automatlådekylare, som inte används (M46 overdrive låda)
BlåVolvo skrev:Jag har en 940 ltt, och hittade en beg kylare på nätet, som har suttit på en 740 96:a (Ej automat) Enligt säljaren passar den 940. Dubbelkollar här om det stämmer. (tänkte först köpa ny men den beg. ska han ha 150kr för så jag chansar)
Förmodar att du menar 740 -86, för -92 var sista modellen. Då borde denna vara den lilla kylaren och du har förmodligen den större (turbo). Men det passar säkert, om du inte har automat. Har du automat bör du ha oljekylare, man kan koppla ihop rören till automatlådan men det är inget att rekommendera, mer än tillfälligt möjligtvis
av BlåVolvo
Tack du har rätt, jag skrev fel, 740:kylaren jag hittat är en 92:a, dvs senaste modellen av 740. Då bör alltså kylaren sakna denna kondens-kontakt/nippel om jag förstår dig rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev:Tack du har rätt, jag skrev fel, 740:kylaren jag hittat är en 92:a, dvs senaste modellen av 740. Då bör alltså kylaren sakna denna kondens-kontakt/nippel om jag förstår dig rätt.
Det bör den göra. Däremot kan det sitta en plugg. Var och kollade på lite reservdelar till min 745-a idag, där satt en kylare med plastplugg och original gummibussning. Det är en -88A utan "lulllull" och jag vet ej om det är en original eller om den är bytt.
av NilsO
740 -92 kan ha termokontakten i hörnet på kylaren, det beror på vilken klimatanläggning bilen hade. 940 LTT har den aldrig.

Men så länge antingen kontakten sitter kvar eller det sitter en plugg där går det ju bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Men så länge antingen kontakten sitter kvar eller det sitter en plugg där går det ju bra.
Problemet kommer om man köper en begagnar kylare på "nätet", men köper man elkontakten så får man gummibussningen med "på köpet" och den kostar inte mer än en dryg "hundring", köpte på Biltema för något år sedan. Enligt deras katalog sitter den även på (vissa) tidiga 940 (till -94)
av BlåVolvo
Säger kanske inte så mkt men här är den kylare jag såg på nätet, som satt på en 740 92:a

Min 940´s befintliga kylare har 4 slang-anslutningar. Två som går till expansionskärlet, 1 till termostaten/motor och 1 från vattenpumpen/motor.
Bilagor
Capture.JPG
Capture.JPG (129.33 KiB) Visad 2501 gånger
Användarvisningsbild
av tuuurbo
HEEJ

Jag har tänkt byta min kylare då den är original och 20år gammal.

Jag har en 97a LTT. Utan AC och Den har MANUELL växl

Jag har hittat en Kylare till vettigpenning
https://www.bildelaronline24.se/aks-dasis/1725540
Dom har även en billigare än denna jag länkar till.
Men denna kostar ändå under tusenlappen.
Ska tydligen passa bil både med och utan AC ?

Den har bra storlek när man jämför mot andra.
Denna är lite större.

34mm tjock.
Sen 602x500
De andra är mindre.
Jag tänkte en större är ju bäst ?
Den ska passa enligt reg-nr på min bil
AKS DASIS Kylare, motorkylning 602x500x34
https://www.bildelaronline24.se/aks-dasis/1725540
Så vad tror ni om denna?
Hur tjocka, långa och breda är ORGINALkylarna?
En eller två centimeter hit och dit lär inte göra skillnad tänkte jag.
Jag skulle vilja ha denna stora kylare, det är attans fint pris även.
Flesta andra var 32mm , denna är 34mm tjock, sen är de andra mindre även i storlek
Finns gott om ledig yta nu
Kylare, motorkylning Från AKS DASIS

Produktöversikt

AKS DASIS Kylare, motorkylning
Produktnummer 220840N
Summa: 934,10kr
Skick: Helt ny

OEM-Koder
I likhet med OE Koder (endast för jämförelse)

VOLVO (3547145)
VOLVO (8603852)
VOLVO (8603899)

Nätmått:602x500x34
Växellådstyp:Manuell
Bredd [mm]:500
Längd [mm]:AKS DASIS 220840N 602 Längd [mm]602
Djup [mm]:34
Fordonsutrustning:för fordon med/utan AC
Vikt [g]:6190
Vikt [kg]:6,19
Ny del:
Förpackningslängd [cm]:86
Förpackningsbredd [cm]:59,5
Förpackningshöjd [cm]:12

Produktöversikt

AKS DASIS Kylare, motorkylning
Produktnummer 220840N

Är det bara beställa och se glad ut sen?

Man kanske får i 0-5 - 1liter mer glykol även? Det tror jag inte skadar

Priset blir ganska exakt 1000kr jämt med frakt hem till dörren med UPS. De skickar ifrån tyskland, 4-5dagar brukar delarna komma.
Handlat här förr, och är supernöjd med deras prylar och priser. Attans nöjd. Blev rekommenderat dessa faktiskt från detta forum förr.
Och det tipset var guldvärt . Vad man sparat pengar, oj oj oj :) nice

Konkurenter i Sverige tar:
Biltema: har samma pris, men det är 32mm då och allmänt mindre, Dessa går köpa för runt 800kr via bildelaronline24
KL RACING de har en 40mm grov tjockjäkel för 1200kr, sjukt snabb frakt även. fAST DEN är mindre i övrigt
Mekonomen är till rika, Närmare 1700kr, nä det går bort. Inte Rolls Royce vi kör

Kort och gott
Skulle jag akut behövt en kylare då hade jag lagt order hos KL RACING
Nu har jag inte alls brottom.
Så det blir köpa den stora via Bildelaronline24.
Den är hela 600mm, och 34mm tjock.
KL har en brutal 40mm men den är 15cm kortare :roll:

Tror det blir bäst med tysken denna gång
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte säkert att en bredare kylare kyler mer eller innehåller mer än en smalare. Det beror på hur många rader tjock den är också. Och det där mer med och utan automat/AC har ju ingen betydelse. Det är ju billigare för säljaren att lagerhålla en kylare istället för 3, och finns det då både breda och smalare så är det billigare att lagerhålla en bred som passar både med och utan automat och AC än 10 olika kombinationer. Sedan är dom ju säkert ersatta som originaldel också så om du har en -84 740 så får du nog acceptera en som inte ser riktigt ut som den du har. I alla fall om du vill handla till ett rimligt pris

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]