Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1149664
varför är det en ständig kamp här mellan folk om vilka drivmedel de kör och vad de kommer att köra i framtiden, om vad som kostar si och så, varför man ska välja det ena el det andra, vad som är rätt el fel, vad skatten kommer kosta om 5år osv osv osv osv

Söker man någon bekräftelse på att " mitt bilval är minsann det rätta" el vad?

Jag har aldrig ens tänk tanken på vilket märke el drivmedelstyp nästa bil blir, om den kommer ha manuell el auto, om den ska vara svart el grön.

Den dagen jag går i bilbytartankar ser jag vad marknaden har att erbjuda då, utbudet förändras ständigt.

Det är lixom bara en biljävel det handlar om......
#1149682
En del av oss tycker att det är bra att som medborgare vara lite up-to-date i viktiga samhällsfrågor alldeles oavsett om vi just står i begrepp att byta bil eller inte. Sedan kan det ju förstås också vara så att bilbytartankar väcks (eller inte) beroende på hur saker och ting utvecklar sig.
#1149703
Norge har ju beslutat att förbjuda all privat biltrafik i Oslo till 2019 oavsett drivmedel, och politiker från Stockholm är påväg på studiebesök :cry:
http://www.va.se/nyheter/2015/10/20/oslo-bilfritt/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... era-trafik
Så helt klart kommer det att ske en stor förändring av bilismen de närmaste åren, kanske frågan om vilket drivmedel som är bästa valet inför framtiden inte blir speciellt viktigt om man förbjuder bilarna.
Och enligt ganska provokativa uttalanden från en ekonom så kommer storstäderna växa och resten av Sverige att avbefolkas, då kanske det inte finns plats för bilar.
http://www.va.se/nyheter/2017/01/20/nor ... s-pa-folk/
#1150044
Derank skrev:Det är lixom bara en biljävel det handlar om......
Alla är inte gjorda av pengar. Om man tex över en natt förbjuder alla bilar sämre än Euro 6 i städerna kommer de som inte är Euro 6 ju i princip bli värdelösa över en natt, för vem vill ha en bil som man inte kan åka till dagis/skola/affären/jobbet/sjukhuset/bibiloteket med utan bara kan ratta ute på landsbygden :-O)

Står man där med en bil som går från ett värde på 500.000 -> Noll över en natt är ju inte en klackspark för normalpersonen även om det bara är en bildjävul.
#1150128
Vojje skrev:http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gam ... gare-an-ny
Det där argumentet är så korkat.. De som köper ny bil köper ny bil oavsett, och i det läget är det överlägset bäst att köpa en elbil sett till utsläpp över tid.
Alternativet för de som köper en elbil är inte att fortsätta köra sin tio år gammal Volvo, utan det är att köpa en annan bensin eller dieselbil.

Sen är det så att de flesta som byter till en ny bil skrotar inte sin gamla. Den lever vidare sin livslängd på en andrahandsmarknad. De enda rättvisa jämförelserna är att jämföra över bilens livstid, och att premiera bilar med lägre utsläpp över sin livstid vid nybilsförsäljning.

I och med att el-produktionen blir renare för varje år som går nu också så minskar både tillverkningsutsläppen och driften (i Europa.. i Sverige är den redan extremt ren) så kalkylen blir bättre för varje år som går till elbilens fördel.


Konsumtionshetsen är ett problem i sig när det gäller våra utsläpp, men i argumenten här ovan vrider man rejält på vad man jämför mot.
#1150186
nja, nybilsköparna är nog en av de värsta miljösyndarna vi har. I vart fall de som inte låtit sin bil tjäna ut ordentligt till skrot.
Förmodar att det står 100-tusentals begagnade bilar runt om i Sverige till försäljning.
Veterligen har det erfordrats väsentliga mängder energi för dess produktion och därmed miljöbelastning.
Så kan det gå när kapitalismen går före miljön...
#1150309
joel80 skrev:Konsumtionshetsen är ett problem i sig när det gäller våra utsläpp,
Att gå och köpa ny bil titt som tätt vart 3:e år , de måste väl vara den allra yttersta formen av konsumtionshets :D :D :D :D :D

Man kan ju alltid hävda att allt man konsumtionshets-köper förbättrar miljön, allt från energisnålare Tvättmaskiner, Kyl, Spis, Telefoner, bilar till husrenoveringar som minskar energibehovet.
#1150337
Vojje skrev: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gam ... gare-an-ny ;-//
Detta är väl ungefär vad jag har velat framföra för (delvis) döva öron :lol:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Konsumtionshetsen är ett problem i sig när det gäller våra utsläpp,
Att gå och köpa ny bil titt som tätt vart 3:e år , de måste väl vara den allra yttersta formen av konsumtionshets :D :D :D :D :D
Man kan ju alltid hävda att allt man konsumtionshets-köper förbättrar miljön, allt från energisnålare Tvättmaskiner, Kyl, Spis, Telefoner, bilar till husrenoveringar som minskar energibehovet.
Det gäller ju helt klart inte bara bilar, men om vi håller oss till bilar så är det ju så att en bil som redan är tllverkad måste ju vara mer miljövänlig än dom som tillverkas under dess livstid. Förste ägaren är ju ofta ett företag, där kör man i 3 år sedan byts den. Andre ägaren är en ung person på väg upp i samma företag. Tredje ägaren är en småbarnsfamilj med ett sladdbarn och 2 äldre barn i skolåldern. Fjärde ägaren (och troligen sista) är jag, som fick den av min svåger när Volvo inte ville byta in den och han inte ansåg det var lönt att reparera och sälja den. Jag har kört (hittills) c:a 6000 mil. Totalt har den gått 45000 mil. Detta gäller ju min bil men jag tror att detta är nog ganska typiskt för en Volvo 745 (eller 2 och 945-or). Skulle alla dessa personer köpt en ny bil varje gång så skulle detta snart blivit vår undergång.... :-)-)
Om några år har många V70 vandrat denna väg (svågern är inne på sin andra V70, den sista köpte han ny 2011)
#1150463
Det dumma menar jag är att jämföra ellbilar med att inte köra bil alls.. Det ska jämföras mot de nya bilar som idag säljs.

Diskussionen om att minska konsumtion av nya varor är också viktig, men det ska inte ställas mot elbilen enbart som i den artikeln.

En bil som köps för att endast ägas tre år skrotas inte efter det utan det är ju som lennarte skriver en hel livstid kvar för bilen även efter det. Om vi jämför en elbil som under sin livstid går säg 20 000 mil mot den XC90 som tas upp i artikeln som släpper ut 19 ton på 6k mil, och istället räknar med att man skulle "haft kvar" den i 20k mil till så har den släppt ut 63ton Co2 under de 20k milen.
Och då tar man inte ens hänsyn till de utsläpp som genereras vid framställning och transport av bensin! Det glöms såklart alltid bort.. elproduktionen räknar man men inte allt jobb från råolja till pumpen.

Verkar också vara stor skillnad på vad en ny bil sägs släppas ut. En undersökning som gjordes 2014 säger följande:
Studien visar att går det åt 5,5 ton koldioxid för att tillverka en vanlig bensindriven Mercedes B-klass 180. Tillverkningen av en eldriven Mercedes av samma modell ger upphov till 10,1 ton koldioxid.
http://www.aktuellhallbarhet.se/elbilen ... lverkning/

10,1 ton har ju då "körst ikapp" på bara lite drygt 3000 mil.. i det fallet blir det rätt dumt att behålla den där XC90in.. om nu valet var att behålla en 10 år gammal eller köpa en ny..
Jämför man med en ny blir det ungefär samma antal mil innan det går break even p.g.a lägre förbrukning på den nya bensin/dieselbilen.

Ju renare elförbrukning man har i landet för tillverkning av bilar/batterier/motorer så sjunker också tillverkningsutsläppen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]