Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmberg9
Tack för en mera uttömmande hjälp.
Har svårt att flytta på bilen eftersom det är en bit till närmaste verkstad. Så jag vill helst slippa det!
Bor i Västerås så om det finns hjälp med någon från forumet är jag tacksam med ett "riktig" instrument.
Har varit i kontakt med olika verkstäder men ännu inte träffat någon som kan hjälpa. Har några kvar att fråga.
Lämna in bilen till Volvo då kan jag lika gärna skrota den eftersom Volvo bara byter tills det fungerar och då blir det dyrt. Det är bilen inte värd
När det gäller länk till trådar på relä 105 och 106 så fixar jag inte det i denna dialogruta men söker du själv på det så hittar du. Börjar misstänka att det gäller andra årsmodeller trots att felbeskrivningarna stämmer med mitt fall.
Jag har försök med att ta bort kontakterna till tändningslåset men jag bryter inte upp någon krets så felet är kvar (instrument paneln lyser fortfarande i 0 läge på nyckeln. Borde betyda att tändningslåstet inte är felet.
av andersuw
Ser när jag söker på det att relä 105 och 106 gäller föregående bilgeneration (850/V70), inte den du har (V70N). Hoppas du kan få hjälp att läsa av någon i Västeråstrakten. En annan möjlighet är att du helt enkelt köper adekvat läsutrustning. Biltema har en läsare som klarar din bil:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Ännu bättre är VIDA/DiCE som inte heller kostar så mycket (någonstans mellan 800 och 1800 kr lite beroende på var du köper, hur länge du vill vänta på leverans och hur mycket hjälp du kan förvänta dig med installationen). Själv köpte jag den här, fast jag numera har den bluetoothbestyckade varianten. Den här är i likhet med de flesta andra DiCE utan Bluetooth:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Kostar lite mer än andra alternativ men leveransen är snabb, installationen bra och man kan räkna med att få bra hjälp från säljaren om det behövs. Just nu ser det i annonsen ut som om säljaren sålt slut och dessutom inte levererar till Sverige. Men jag tror mig veta att det bara beror på att han har lite mycket annat att göra just nu. Om du skickar ett meddelande via ebay går det sannolikt bra att få köpa.
av Holmberg9
Efter att ha försökt felsöka och lokalisera felet så bestämde jag mig att göra ett försök att torka upp bilen ordentligt med värmefläktar och ha den inomhus ett tag. Speciellt vid reläer och strydatorer på förar sidan. Bilen har stått ute och inte används på senare tid (mitten av hösten tills nu) så det kunde ha att göra med vanlig fukt också. Efter ett dygn så började den fungera som vanligt och den fungera fortfarande trots att den ha flyttas utomhus. Har också laddad batteriet några gånger då jag tycket i början att det inte tog laddning men nu verkar det ok igen. Hoppas att det är löst nu. Skulle felet komma tillbaka så försöker jag med nytt batteri efter flera av dom dom jag frågat om hjälp tycker det är värt ett försök
av andersuw
Trevligt att det löst sig, åtminstone för tillfället. Och visst, fukt/kondens kan ställa till en del elände, särskilt den här tiden och särskilt om bilen fått stå länge.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]