Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1137365
Även min -05 saknade diskanter, men diskanterna till mitt kitt från Ground Zero passade perfekt i hålet, sedan satte jag fast dem med lite smältlim. Lätt att flytta med sig eller återställa till orginal...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1137602
Bild

Ljudet har jag inte gjort något med, däremot har några servicedelar trillat in. Bytte luftfilter även om det gamla inte såg katastrofalt ut. Men jag har ingen aning om hur länge det suttit där. Men nu är det nya friska grejer på plats istället :D

Bild

Pollenfiltret däremot såg ut att ha suttit där ett tag. Gjorde ju världens tabbe att inte lägga något under när jag tog ner det gamla filtret så nu är ju golvet fullt i frön och grejer så det får väl en att dammsuga igen invändigt någon dag.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1143077
Bild

Att få bort original ljudisoleringsplatta tog tid, även fast den delvis hårdnat så pass att den börjat spricka och lossna från dörren. Till slut gav den med sig och vart utbytt mot 2 plattor vibrationsdämpande matta och en ljudabsorberande.

Bild

Insidan av dörren fick en bit vibrationsdämpande och en nit isolerande matta

Bild

Sista vibrationsdämpande mattan hamnade på innerdelen av dörren.

Bild

Diskanten hamnade till slut i plasten innanför backspegeln. Försökte få den på original position, men gav upp och gick på minst motståndets lag. Men vart nöjd ändå.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1143825
Tror man lär göra en mätning för att kunna säga om det verkligen blir någon skillnad. Att isolera bara framdörrarna ger inte så mycket på den totala ljudnivån då mycket av vägljudet kommer bakifrån. Men en liten skillnad skulle jag säga att det är. Tar man och slår på dörren så märks det rejäl skillnad. Och många vibrationsljud har försvunnit. Helt klart är i vilket fall att musiken höra mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1144258
Ska man få ut någon större effekt av dämpningen så lär man jobba på mycket större ytor. Även om man dämpar alla dörrar så har man fortfarande en väldig massa yta bakom baksätet där det finns stora möjligheter att förbättra om man vill sänka vägljudet. Är man riktigt seriös så tar man ju ner innertaket och isolerar där med. Golv och torpedvägg icke att förglömma... Men jag skulle säga att få som inte tänkt tävla i billjud kommer att lägga ner dem pengarna och för att inte tala om arbetstimmarna.

Nu köpte ju jag dem där dämpsatserna mest för att prova, och hade väl inte så stora förväntningar. Men är man bara villig att lägga på några hundra och lite jobb och få ett bättre resultat när man byter högtalare i bruksbilen så är det klart värt att fundera på. Men hade det varit en bil jag räknat med att ha längre än denna så hade ambitionsnivån och materialvalet varit ett helt annat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1144446
Som "tur" är är ju dörrarna betydligt mer stabila i P2orna än t ex 740/940, så man "måste" ju inte ha lika mycket dämpning för att förbättra ljudet från högtalarna.
Sen beror det ju givetvis på vilken volym man spelar på och vad man har för högtalare :) Jag hade ju dubbla framsystem i 945an som var mer som minibasar, tillräckligt för att spela av ena backspegeln en gång :lol:

Men som du säger, ska man vara seriös så ska man ju riva ur hela inrendingen, ta bort all orginaldämpning och lägga ny, bättre, dämpning. Det gör under både för billjud och komforten...
MEN, det är som sagt "lite" jobb och kostar en skaplig slant. Inget en vanlig svenson som använder bilen som ren bruksbil brukar vara villig till(vilket även gäller mig själv nu för tiden) :P
Men med tillräckligt mycket energi så kan man ju t om få en gammal skrammel-745 att bli lika tyst - om inte tystare - som en modern bil :)

Just volvo-kombis verkar överlag lida av medioker ljuddämpning bak i skuffen, men kan iofs vara för att baksätet dämpar det ljudet i sedan-modellerna.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1144531
Dämpningen i skuffen i sig är samma lika typ på S80 och V70 av samma generation men baksäte och hatthylla utgör en rejäl barriär mot den resonanslådan som blir där bak. V70:n har märkbart sämre ljudkomfort. Nu jämför jag iofs med och utan laminerade sidorutor också bara för att göra saken ännu värre.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]