NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga!

Jag har en Volvo c30 2009 där anti sladd serv erfodras syns när jag ibland startar bilen.
Stänger jag av bilen och startar den igen så vips är den borta.

När den lyser och jag trycker vidare i meddelanden så står det även att växellådan har nedsatt-funktion.
Även detta försvinner när jag startar om bilen.

Detta är lite sådär kul när man ska sälja bilen, märker inget fel på bilen alls när jag kör när jag väl startat om bilen eller när den inte syns alls.
Har någon här koll på vad det kan vara? Lämnade in bilen på verkstad men de ser inga felkoder och felmeddelandet dyker självklart inte upp när jag lämnade in den.

Har ni någon idé ?
Spontant skulle jag gissa på batteriet. C30/S40/V50 brukar ge olika felmeddelanden när batteriet börjar svikta. Kanske läge att kolla dess effekt, om det inte är bytt på länge...?
fjohan82 skrev:Spontant skulle jag gissa på batteriet. C30/S40/V50 brukar ge olika felmeddelanden när batteriet börjar svikta. Kanske läge att kolla dess effekt, om det inte är bytt på länge...?
Bilen startar som en klocka men kan det bero på batteriet ändå?
Jag kan köra 10 mil, stanna 1 minut och starta bilen igen för vidare färd och då lyser lampan igen.

Kan man svänga förbi första bästa verkstad och be dem kolla?
Ibland lyser den inte alls vid start.
Demoneyes1988 skrev:
fjohan82 skrev:Spontant skulle jag gissa på batteriet. C30/S40/V50 brukar ge olika felmeddelanden när batteriet börjar svikta. Kanske läge att kolla dess effekt, om det inte är bytt på länge...?
Jag kan köra 10 mil, stanna 1 minut och starta bilen igen för vidare färd och då lyser lampan igen.

Jo, Volvo kan läsa ut om det finns felkoder satta. Enbart detta utan vidare felsökning brukar ligga på 5-600 kr. På vissa verkstäder fixar dom det på direktservice eller motsvarande.
fjohan82 skrev:
Demoneyes1988 skrev:

Jo, Volvo kan läsa ut om det finns felkoder satta. Enbart detta utan vidare felsökning brukar ligga på 5-600 kr. På vissa verkstäder fixar dom det på direktservice eller motsvarande.
Så det kan vara så jäkla enkelt att det är batteriet? Men borde inte felkoden dyka upp igen om jag startar om bilen och inte försvinna som den gör när jag startat bilen igen?
Det kan vara så enkelt, men det behöver inte vara det. Jag hade liknande fel på min när batteriet sjöng på sista..., den varnade för det mesta men ibland var den precis som vanligt.
Jag hade börjat med att kolla felkoder.
fjohan82 skrev:Det kan vara så enkelt, men det behöver inte vara det. Jag hade liknande fel på min när batteriet sjöng på sista..., den varnade för det mesta men ibland var den precis som vanligt.
Jag hade börjat med att kolla felkoder.
Jag får lämna in den och be dem kolla batteriet, inte omöjligt att det kan vara så "enkelt"
Inga felmeddelanden kommer ju när bilen väl är igång. Uteslutande endast vid uppstart.

Kan det vara något annat? Tänker att man ber verkstaden att titta på annat specifikt?
Hur gammalt är batteriet då? Är det en diesel du har? Jag har en C30 D5 2010 års modell (tillverkad i januari 2010 och typ 2 av C30) och jag bytte batteriet i förebyggande syfte i december 2016.
Ett batteri på en diesel med tillhörande värmare får jobba ganska hårt. Hade inte fått några mystiska symptom som felmeddelanden ännu men eftersom jag läst om alla möjliga konstiga fel som kan dyka upp när batteriet börjar bli dåligt tyckte jag det var lika bra att byta när det började närma sig sju år och bilen körs relativt mycket korta sträckor nuförtiden.
Nalleman64 skrev:Hur gammalt är batteriet då? Är det en diesel du har? Jag har en C30 D5 2010 års modell (tillverkad i januari 2010 och typ 2 av C30) och jag bytte batteriet i förebyggande syfte i december 2016.
Ett batteri på en diesel med tillhörande värmare får jobba ganska hårt. Hade inte fått några mystiska symptom som felmeddelanden ännu men eftersom jag läst om alla möjliga konstiga fel som kan dyka upp när batteriet börjar bli dåligt tyckte jag det var lika bra att byta när det började närma sig sju år och bilen körs relativt mycket korta sträckor nuförtiden.
Jag vet inte men jag har haft bilen i 1.5 år men några år har det nog på nacken.

Det är en Disel 2.0 Jag ska lämna in bilen för att de ska titta på batteriet men allt tyder på att det är batteriet som stökar vilket jag verkligen hoppas då vi ska sälja den. Vi kör också rätt korta sträckor.
Jag lämnade in bilen för att de skulle titta på batteriet och mäta spänningen. Det är ett Volvo batteri så det är kanske 7 år gammalt vilket skulle förklara att det börjar säcka ihop lite. Spänningen och "syran" var lite låg. Så jag ska testa att ladda upp batteriet, får åka till mekonomen och köpa en laddare så jag kan ladda batteriet under natten och sedan testa ifall det är någon skillnad. Det är status iaf.

Credd till Speedy i Högdalen, mycket trevlig personal. Alltid snabb service och dagens kontroll kostade inte en krona! :-)-)
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]