Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får nog hålla med Derank. Tycker den 6-växlade automaten inte är speciellt smidig. Den växlar ibland väldigt ologiskt och ryckigt jämfört med tex den nya 8-växlade och Audis DSG. Det som stör mig mest är det tvångsmässiga nerväxlandet från 5:an till 4:an i hastigheten runt 50 km/h och att den vid lite kraftigare gaspådrag (typ när man ska gasa på in i en rondell) så tvekar lådan på något sätt och motorn rusar utan att det händer så mycket i accelerationsväg. I det läget ska den ju bara "morra" till och dra iväg med tanke på det vrid som motorn har.

Tror inte du blir missnöjd med manuell då det ju är rätt kul att växla och att själv hitta rätt varv för situationen. 8)
När jag gått från manuell till automat har jag tyckt att man vänjer sig jättesnabbt och tycker det är kanon med automat...
När jag gått från automat till manuell har jag bannat mig själv, ångrat mig och undrat hur jag kunde vara så dum.... och efter några veckor har jag vant mig och tycker manuell funkar kanon....

Så en vanesak tycker jag... och båda har ju sina för/nackdelar.

I stadstrafik, köer och lugn körning över lag så är ju automat såklart bekvämt och skönt.... men så fort man vill köra lite aktivare så har ju manuell sina fördelar och i mitt tycke så är det iaf mer "riktig" bilkörning och roligare..... Hur duktiga utvecklarna och ingenjörerna än varit så vet de inte exakt när och hur jag vill växla upp/ner inför en kurva/omkörning m.m... tur man har en bil av varje då... :lol:
Kör en XC60 175 hp manuell FWD . Funderar aldrig när bilen ska växlas upp eller ned , utan det fungerar med ryggmärgen. Sen är en liten bonus att vid långkörning är förbrukningen cirka 0.5 l/mil i 100 km/h med inkopplad farthållare. Upplever vidare att bilen har minst 30 hästkrafter mer än en bil med automat och AVD. Ett litet tillägg : Fyrhjulsdrift har säkert förhindrat en hel del olyckor, men jag är säker på att fyrhjulsdrift skapat en hel del olyckor också. Och försvårat olyckor. Dels folk som har någon slags övertro på säkerheten, men även de som leker med den. Och de som inte vet hur man agerar med fyrhjulsdrift om man får sladd. Det finns ju ett gammal sägelse i stil med "hur vet man att en bil som kört av vägen har fyrhjulsdrift, eller framhjulsdrift? - den framhjulsdrivna ligger i diket medan den fyrhjulsdrivna ligger bit in i skogen". Det ligger ofta en sanning i det. Läs även länken nedan.
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... drive-2336
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Två kompisar fick sina sina D4 awd för snart ett år sedan och dom är missnöjda med ryckighet i lådan, och som någon beskrev tidigare växlar den ner hårt i onödan runt 50km/h. En har haft sin bil på verkstaden flera gånger pga av det och gnäller på att kaffet spillt ut på g av hårda nedväxlingar. Båda ångrar sig att dom inte tog en vea motor med 8 stegs lådan eftersom som sällan eller typ aldrig märkt av att 4wd använts heller.

Vi har i allfall bestämt oss för att lånbytas en vecka var i mars för att se vad som känns bäst för en vanlig familjs brukande i normal körning. Ska bli intressant att se skillnaden tycker jag.

Hur som hellst skulle jag aldrig köpa en bil med manuell låda igen. Men klart att om man får en tjänstebil så tar man det man får utan att gnälla..
Jag skulle aldrig någonsin köpa en manuell bil.

Om chefernas krav är 120 gram (basbeloppsgränser förstår jag, men varför sätta en godtycklig utsläppsgräns?) så hade jag hellre köpt bilen privat än tvingats köra manuellt.
Kan inte förstå varför privatpersoner köper manuella bilar då man i princip alla nya automatbilar har möjlighet att växla upp o ner manuellt.

Efter sommarens bilresa in i Sthlm city så bestämde jag mig för att aldrig mer köpa bil med manuell låda, kramp i benet :) ser ingen som helst fördel längre med manuell låda.
Det finns väl minst två fördelar, det är billigare i inköp och det drar mindre bränsle. Sen att växla manuellt med en automatlåda förstår jag inte.
Men jag skulle aldrig köpa en ny bil med manuell låda igen.
Billigare i inköp kanske stämmer, men de pengar du sparat kommer du med all säkerhet att förlora bort och lite till när du ska sälja den.
Att kunna växla manuellt, Speciellt med paddlar är aldrig fel, då det ger dig bättre möjligheter att motorbromsa effektivt. Detta i sin tur påverkar förbrukningen som dessutom inte är speciellt stor mellan manuell och automat på moderna bilar.

Jag skulle personligen aldrig heller köpa en manuell. Detta av fler anledningar. Det är drygt att växla själv då jag bor i storstad, jag kommer förlora ännu mer pengar, och det känns så sjukt förlegat. En bil med manuell växellåda känns gammal för mig även om det så skulle vara nya XC90.
Billigare i inköp? Ja, men sämre andrahandsvärde.

Lägre skatt och lägre förbrukning? Ja, men ytterst marginellt numera.

Billigare underhåll? Kopplingsbyten/kopplingsreparationer är ju inte direkt billiga.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]