Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om temp.givaren för motorstyrningen inte skulle fungera eller visa "ej förväntade värden" så ska boxen "stänga ute" den och anta att kylarvätskan håller +20°och då skulle motorn gå när den är varm. Den är förhållandevis billig (under 200sek) så ett byte skadar kanske inte. BTR-en däremot kostar över 1000sek, d.v.s mer än jag gav för min justerbara på http://www.misab.se . Den heter 403 och den passar direkt istället för original BTR om du skulle vara intresserad av en sådan. Min är "linjär" men dom rekommenderar en progressiv för turbomotorer. I alla fall när det ska tas ut mer effekt. "Otrimmad" duger säkert 403-an även till LTT motorn.
http://www.misab.se/lista.php?kid=5-870-871
Nackdelen med denna är att den inte har en manometer, men jag har löst det med ett T-rör på trycksidan och en manometer ligganes vid diagnostikboxen. Du kan ju mäta på railsen, men jag har inte ett sådant uttag
Bilagor
Bränsletrycksmätare.png
Bränsletrycksmätare.png (735.57 KiB) Visad 576 gånger
Min 940 ltt beter sig också konstigt! har bytt, topplockspackning insugspackning 3 olika luftmasse mätare spjällhusgivare grenrörs och turbo packning, rotor fördelare tändkablar tändstift (ngk) gjort kompest 11 bar i alla burkar, bytt bränsle pump bränsleslangar och bränslefilter, mätt bränsletrycket ligger på 3,1 bar, bytt några vakum slangar som såg dåliga ut, bytt svänghjulsgivaren heter den så ?, testat med andra spridare, den går rycket om man försöker hålla jämg gas i tex 60 på 2500 varv, tomgången pendlar mellan 700-1400 och går så lågt så den dör ibland, kollat felkoder,1-1-1 testat rycka ut lambda ingen skillnad, även testat rycka lmm, då dör den vid gas, kollat runt efter tjuv luft hittar inget, och nu går den inte alls längre på 2 ans cyllinder, ibland dör 3 ans också, Har någon något tips vad jag ska göra ? har slut på ideer går lite jämnare dom första 5 sec vid kallstart, annars ingen skillnad kall som varm, Hjälp uppskattas verkligen! Mvh
Jag har antagligen hittat felet på min LTT -97.

I måndags kväll skulle jag åka till stan, då hade bilen stått i ett dygn. Tvärvägrade att starta, gick runt men hände inget. Ingen reaktion på startgas. Först trodde jag att det var något med kallstarten som strulade då det var drygt -12 ute och istället för att döda batteriet så provade vi att dra igång bilen.

Till slut gick den igång, när man höll full gas.... Tills jag upptäckte att motorn fullkomligt dröp av bensin. Lossade vakumslangen på BTR och det fullkomligen sprutade bensin ur den. Det droppade tillåmed bensin från flänsen vid turbon....

Antagligen har den varit på G ett tag, därför har motorn gått lite konstigt och ryckt mellan varven. För att rätt som det är gå klockrent igen. Antagligen därför jag hade en felkod på fet/mager blandning också.

Så, nu står bilen med en tillfällig BTR från någon gammal BMW (bara för att prova så den startar) och tråget fullt med bensin. Blir en totalservice i helgen, hoppas jag hinner få hem en BTR från bildelsbasen innan dess bara.

Så, det kan vara klokt att mäta upp bränsletrycket ordentligt. Jag kommer montera en manometer på min för att slippa framtida problem.
Hur är det med spjällhuset? Det kan bli ganska "geggit" i och omkring där. Tydligen mer på turbomotorer än sugmotorer. Det kommer från vevhusventilationen och oljefällan som också kan behöva en ordentlig rengöring. Gasspjället kan man plocka bort genom Att lossa 2 skruva på spjällaxeln och rengöra ordentligt. Även putsa (med fint slippapper) försiktigt kanten runt om på spjället. Med fördel kan man plocka bort spjällkontakten och plocka ut spjällaxeln och putsa hela spjällhuset med fint slippapper, där kan vara slitkanter omkring "stängningsläget" för spjället. När spjället monteras är det väldigt viktigt att det centreras ordentligt. Man lossar och skruvar ut stoppskruven till spjället något varv sedan monterar man spjällaxeln och spjället, skruvar åt skruvarna så man kan röra spjället, håller spjällhuset mot en lampa och justera i spjället så det inte lyser igenom det minsta ljus. E.v får man knacka försiktigt med en lätt kulhammare så der bli så tätt det kan bli. Blir inte alltid 100% tätt. Sedan spänns och låses med Locktite dom 2 st skruvarna på spjällaxeln och axel med spjäll ska vara lätt att röra hela vägen från fullt öppet till helt stängt. När spjället nu är helt stängt så "fastnar" det i stängt läge och det är helt Ok, det justerar du med stoppskruven du lossade innan. Skruva i skruven så de precis rör stoppen. Om man öppnar och stänger spjället (det ska gå tillbaka helt med fjäderkraft) så hör du när stoppet precis går mot skruven när du öppnar och släpper spjället. Då fastnar inte länge spjället i stängt läge, och när det är exakt i det läge när skruven nuddar stoppen så skruvar du in skruven ett halvt varv och låser fast den med muttern. Montera spjällhuset och vrid på det så du hör att det "klickar" i brytaren. Justera så spjällkontakten så att det klickar i den precis när du rör gasspjället från tomgångsläge, och likaså till tomgångsläg. Det ska alltså klicka i kontakten just precis när gasspjället öppnas, och när gasspjället stängs. Är detta nu riktigt gjort och vevhusventilationen, oljefällan och slangar däremellan är hela och rena. Sitter även flamfälla som ska se ut så här https://www.skruvat.se/Flamfalla-P11891.aspx finns en äldre modell som du ska kasta om du har den. Efter detta ska du inte ha problem men vandrande tomgång och sådant i alla fall. Och du vet att spjällhuset är 100% Ok
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]