- mån 02 jul 2007, 10:11
#114102
Hej!
Jag har precis blivit ägare av en S60 och i lördags hände något märkligt. Jag körde bilen ca. 5 mil i ösregn sen stod bilen i 9 timmar innan jag skulle åka hem igen. Då gick den inte att starta, startmotorn gick runt men den ville inte tända. Jag gav upp väntade 15 minuter och försökte igen då startade den direkt.
Min kompis som var med sade att när man ska starta en bil får man inte starta bilen direkt utan man ska sätta på tändningen vänta någon sekund låta bilen vakna och sedan starta den (så här gjorde inte jag första gången). När jag fick igång bilen gjorde jag precis som han sade och sen dess har jag gjort så varje gång (har startat den 10 ggr sen dess) och nu har det varit utan problem.
Men att det här skulle stämma tycker jag låter konstigt farsans gamla 740 och min gamla 240 var det bara o "vrida" på, har aldrig haft det problemet med dem. Kompisen har en 940 turbo som han hävdar fungerar så.
Min fråga är då har min kompis rätt? Eller var det så att regnet kanske ställde till det med bilen eller så kanske det är något annat fel? Att det är en bi-fuel borde väl inte ha någon betydelse eftersom den ändå alltid startar på bensin.
Jag har inte pratat med Volvo ännu men ska kanske göra det beror lite på vad jag får för svar här.
Jag har precis blivit ägare av en S60 och i lördags hände något märkligt. Jag körde bilen ca. 5 mil i ösregn sen stod bilen i 9 timmar innan jag skulle åka hem igen. Då gick den inte att starta, startmotorn gick runt men den ville inte tända. Jag gav upp väntade 15 minuter och försökte igen då startade den direkt.
Min kompis som var med sade att när man ska starta en bil får man inte starta bilen direkt utan man ska sätta på tändningen vänta någon sekund låta bilen vakna och sedan starta den (så här gjorde inte jag första gången). När jag fick igång bilen gjorde jag precis som han sade och sen dess har jag gjort så varje gång (har startat den 10 ggr sen dess) och nu har det varit utan problem.
Men att det här skulle stämma tycker jag låter konstigt farsans gamla 740 och min gamla 240 var det bara o "vrida" på, har aldrig haft det problemet med dem. Kompisen har en 940 turbo som han hävdar fungerar så.
Min fråga är då har min kompis rätt? Eller var det så att regnet kanske ställde till det med bilen eller så kanske det är något annat fel? Att det är en bi-fuel borde väl inte ha någon betydelse eftersom den ändå alltid startar på bensin.
Jag har inte pratat med Volvo ännu men ska kanske göra det beror lite på vad jag får för svar här.