Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tåg är ju en sak, det går ju som på räls - bokstavligt talat :D
Det krävs ju knappast några komplicerade program för det, gas och broms typ... Flygplan är mer avancerat, men ändock betydligt lättare än en bil att automat-köra.
Vägfordon måste kunna ta hänsyn till alla andra idioter längs vägarna, t ex idioter som kastar sig över övergångsställen mitt i vintern 1m framför bilen och tror att bilen kan stanna på en 5öring, livsfarliga omkörningar, möte som får sladd eller liknande och massvis med andra saker, samt den eviga frågan - vad ska bilen göra när en situation uppstår där det KOMMER ske en olycka, skydda sig själv och dess passagerare och offra dom utanför bilen, eller köra åt h-e och offra dom i bilen istället..? Så det är ju inte bara tekniska problem med autopilot-bilar, utan även moraliska problem...

Inget utav det behöver varken tåg eller flygplan ta hänsyn till. Visst finns det folk som kastar sig framför tåg också, men där spelar det ju ingen roll om det är en människa som sköter gasen eller autopiloten - tåget har inte en suck att stanna i tid ändå.
av svedan
Fundering; säger vi autonoma bilar?? Trodde det bara användes i benämning typ självstyrande länder etc dvs politiskt.
Vi pratar om självkörande bilar, men har kanske översatt självstyrande=autonom???
(bara en fundering så här på söndagskvällen...) :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den korrekta engelska termen är iaf "self-driving", och det blir ju då "självkörande" rakt översatt.
Autopilot tycker jag personligen passar bättre i det här stadiet dock, eftersom det är ett system man kan koppla in och ur än så länge. En självkörande bil definierar jag mer som en bil utan mänskliga kontroller(ratt osv).
av rid54
Autonom har väl i sig ett litet element av "självbestämmande", dvs systemet fullgör en uppgift efter egna beslut. "Självkörande" känns lite mer som "autopilot". En autopilot har väl lite mer begränsat utrymme att agera... Man bestämmer höjd och kurs och sedan ska AP hålla planet flygande dit man pekar - det finns säkert mer eller mindre komplexa system även där. Om bilar kommer att bli "autonoma" på riktigt återstår väl att se. Jag skulle kunna tänka mig att säga "autonom" om ett fordon, om jag bara kommenderade det att ta mig till nån viss punkt och sedan tog upp en bok eller somnade medan fordonet helt självt löste uppgiften, medan jag skulle använda "självkörande" om det var fråga om nån form av autopilot som höll bilen kvar på vägen, men inte hade nån körplan att verkställa, dvs jag ska själv se till att rätt väg blir vald. Ingetdera är särskilt kul att tänka sig, men det är ju mer en personlig reflexion än nåt annat.
Användarvisningsbild
av joel80
Det gäller att folk uppfattar termonologin rätt här när det börjar bli vanligare.. Det kommer verkligen bli som skrönan om tanten som körde husbil annars. :D
Satte på farthållaren och gick bak och kokade kaffe...
Användarvisningsbild
av SRT
joel80 skrev:Det gäller att folk uppfattar termonologin rätt här när det börjar bli vanligare.. Det kommer verkligen bli som skrönan om tanten som körde husbil annars. :D
Satte på farthållaren och gick bak och kokade kaffe...

Finns ju dom som redan provat en liknande version med t ex Tesla där man suttit i baksätet och läst tidningen medan bilen själv bestämt framfarten.
av andersuw
Det här med självkörande bilar är ju ganska gammalt egentligen. Vi som sett Kalle Anka på julafton vet ju att konceptet finns redan där. ;-)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]