Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rapider
Helljus omkopplaren låser ej. Går bara att blinka med helljuset. Justeringen till instr.panelen funkar ej. Samma svaga ljus hela tiden. Justeringen av halvljuset funkar ej . Går ej att höja och sänka. Är det något samband? Tacksam för tips !!
av Rådlös
Utan ett schema eller annan kopplingsanvisning är det svårt att säga något, men jag skulle gissa på något jordfel. Äldre bilar hade ett så kallat stegrelä, eller växllingsrelä. Det krävde en "hållkrets" för att kunna växla mellan hel- och halvljus. Det var en liten strömkrets som höll kvar relät i hel- eller halvljusläget. Fanns inte den kretsen så gick det bara att blinka med helljuset.
Jag vet inte hur det är uppkopplat, eller om du har detta stegrelät i din bil men leta upp den här och undersök om det ger dig något hållbart.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... iagram.pdf

Ett tillägg. Jag ser nu att det förmodligen bara är årsmodell -08, men Googla efter rätt modell om det är fel, för det bör ju finnas på nätet.
av Kena
Ett vanligt fel är att trådarna som går från blinkersspaken går av där spaken böjer sej. Ganska enkel manöver till att börja med. Lossa kåpan som sitter över och under rattstången. Sedan kommer du åt torxskruvarna till spaken om du måste lossa den.
av Kena
Kena skrev:Ett vanligt fel är att trådarna som går från blinkersspaken går av där spaken böjer sej. Ganska enkel manöver till att börja med. Lossa kåpan som sitter över och under rattstången. Sedan kommer du åt torxskruvarna till spaken om du måste lossa den.
Korrigerar mej själv här nu, brytarna till helljusomkopplaren sitter ju inte i själva spaken utan i fästet /foten till spaken. Så antingen är brytaren trasig eller reläet (eller ivf. det jag kan tänka mej vara trasigt) men vill man söka fel på riktigt så mäter man sej fram med multimeter ;)

Sedan om det har något samband med höj/sänkningen av lyset kan jag inte svara på utan att ha ett elschema framför mej men troligtvis inte.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]