Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av popnit
#1137309
Har fått den optimerad idag och jag är lite besviken. Men bara lite ;-)
Hade för stora förväntningar, men det har blivit en mycket trevligare bil.
Bilen drar bra från start och "kicka" in riktigt bra vid 2500-3000rpm och håller i sig till varvstopp.
Har provat lite motorväg och även där är det en klar förbättring. Ska prova mer...
Bilen känns inte alls ansträngd och borde komma så från fabriken.
Har precis sålt min 600hk Corvette så allt känns lite slött efter det ;-)
Nu har jag en xc60 men kan tänka mig att det hade blivit riktigt bra i en S/V60

Jag kan rekommendera detta till alla före polestar.
Senast redigerad av 1 popnit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1137321
Det bästa tycker jag att den inte käns så strypt/ansträngd, orginal låter den mest bara när man trampar på gasen.

Jag tycker det blev stooor skillnad med mina 240HK/500nm men såklart, kommer du från 600HK vette så.....
av popnit
#1137329
Skillnaden är stor, tro inget annat!
Det är en helt annan bil nu och mycket roligare att köra.
Tycker att vridet gjorde störst skillnad.
Nu har jag inte kört så mycket och borde kanske inte uttala mig än, men det är min första känsla för bilen.
Jag ska köra lite mer och återkomma hit.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1137354
MartinS skrev:Jag skulle vara lite nervös över lådans hållbarhet med det vridet, det är långt över vad den är specificerad till.
Kan du upplysa oss är du snäll?
av joysam
#1137438
popnit skrev:Har fått den optimerad idag och jag är lite besviken. Men bara lite ;-)
Hade för stora förväntningar, men det har blivit en mycket trevligare bil.
Bilen drar bra från start och "kicka" in riktigt bra vid 2500-3000rpm och håller i sig till varvstopp.
Och jag som brukar växla kring 1900 rpm...

För mig skulle en optimering som ger tydlig effekt först från 2500 rpm vara ganska meningslös.

Vilken förändring märks vid 1500-2000 rpm?
Användarvisningsbild
av Derank
#1137543
joysam skrev:
popnit skrev:Har fått den optimerad idag och jag är lite besviken. Men bara lite ;-)
Hade för stora förväntningar, men det har blivit en mycket trevligare bil.
Bilen drar bra från start och "kicka" in riktigt bra vid 2500-3000rpm och håller i sig till varvstopp.
Och jag som brukar växla kring 1900 rpm...

För mig skulle en optimering som ger tydlig effekt först från 2500 rpm vara ganska meningslös.

Vilken förändring märks vid 1500-2000 rpm?
Den drar från start, det skriver han ju ochså. Det blir en helt annan bil
Användarvisningsbild
av Perra83
#1137566
joysam skrev:
Och jag som brukar växla kring 1900 rpm...

För mig skulle en optimering som ger tydlig effekt först från 2500 rpm vara ganska meningslös.

Vilken förändring märks vid 1500-2000 rpm?
Varför växla så tidigt som 1900 varv? Är det för att slita på alla växlar?
av popnit
#1137647
Har kört lite mer idag och den går riktigt bra genom hela registret.
Provade 0-160 och det gick snabbt.
Gillar den mer och mer...
Jag antar att det är momentbegränsning som gör att man känner av det extra draget vid 2500-3000rpm.
Gäller dom 2 första växlingarna.

Hade polestar på min förra xc60 och denna är klart mycket snabbare.
av joysam
#1137676
Perra83 skrev:
joysam skrev:
Varför växla så tidigt som 1900 varv? Är det för att slita på alla växlar?
Ja, jag vill ju inte ojämnt slitage...

;-)

Nej, men däremot är det ungefär vid 1900-2000 rpm som växelindikatorn ber mig växla i de fall jag kör på "Eco-läge".
Jag har inte riktigt kunna klura ut om det är bättre att dra längre och skippa växlar som annars är brukligt när man försöker hålla ner bränsleförbrukningen.

Nu kör jag visserligen en VEA-D4 så de är väl inte helt jämnförbara.
VEA-motorn tycker jag ändå är ganska varvglad för att vara en diesel men jag ser ingen som helst anledning att dra den över 3500 rpm.

Men det är intressant att se hur olika körstilar vi har.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]