NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
#653735
Uppar denna tråd!

Gäller en V50 Classic D2 2012

Har hjälpt min styvfar att montera dragkrok, so far so good!

Har kommit så långt till biten när man ska sätta in stiften i den gröna kontakten, på deras anvisningar har dom totalt glömt bort vilka färger på kablarna som går vart på den gröna kontakten, är bara numrerat, inge annat. Googlade lite grann och hittade hit, kollade på bilden som laddats upp här, fick dit stiften där dom skulle vara, MEN, har 2 stift över, en grå och en vit tror ja de va!

Min fråga är vart dom 2 stiften går till. Och den gråa kontakten med en kabel som finns under baklampan ungefär, ska den kopplas till TRM? Är bara en kabel i den och är röd.

Backvarnare har han oxå på bilen, nåt man behöver röra eller låta vara?

Tacksam för svar!
av mats58
#659047
greenbay skrev:Position Ledning Funktion
1 Grön (GN) Höger blinkers
2 Blå (BL) Laddning
3 Röd (R) Vänster Bromsljus
6 Blå (BL) Backljus
7 Röd (R) Höger Bromsljus
8 Blå (BL) Dimljus
10 Gul (Y) Vänster blinkers
12 Brun (BN) Positionsljus

Den blå ledningen ansluts till positionerna 2, 6 eller 8 beroende på vilken funktion som önskas:

2 = Laddning
6 = Backljus
8 = Dimljus


Jordkabeln sätts i en jordskruv under baklampan, enligt min beskrivning.

Letar efter en bild oxå, men facken i kontaktstycket är även numrerade
/greenbay
Hej, jag har monterat drag och kablage på min V50, gick riktigt bra, men när jag skulle ansluta kablarna till sockeln blev jag lite fundersam trots ovanstående instruktion.

Bromsljus vänster och bromsljus höger är enl. ovan båda röda, jag har bara 1 röd kabel.
Vänster blinkers gul, men höger blinkers då??
Jag kopplade den blå till terminal 2, laddning.
Sen har jag även, svart, lila och några kablar till??

Någon som kan förklara???
av mats58
#659083
Original Volvo drag+kablage köpt på VärmlandsBil i Kristinehamn, i monteringsinstruktionen står bara lednings nummer, inte färger. I värst fall får jag väl be verkstan koppla i sockeln i samband med att de uppdaterar mjukvaran :(
av m1cke86
#897460
Hej!

Skulle önska lite handledning av den elektiska installationen till min dragkrok.

Köpte Westfalia från Dragkrokslagret med en tillhörande ATC-7s modul från Alexo.se och efter jag sökt på deras hemsida hittade jag installationsanvisningarna.

Vad jag läste mig till här verkade som att det var förberett för att installera dragkrok i efterhand, där bak så att säga. Där det fanns kopplingar att ansluta till adaptern vid bakljusena på bilen.
Men enligt installationsanvisningarna så måste jag hämta en individuell strömkälla till modulen. Vilket innebär att jag får dra kabel fram till batteriet... Kan jag möjligtvis skaffa den strömkällan från något framdraget istället?

- Om endast strömkälla är batteriet, har ni tips på hur jag enklast o snyggast drar kablen fram? Och finns där avsedd genomföring genom intrumentpanelen så det inte är något som måste demonteras?

- Vad ska jag tänka på vid installation av ny mjukvara hos Volvo?
Har hört något om att man ska redovisa hur man har kopplat, men har inte riktigt förstått vad det handlar om.

- Måste/bör jag skaffa kabelskor till signalkablarna som ska anslutas till bakljuset?

Här är länk till installationsanordningen för min modul: http://alexo.se/wp-content/uploads/atc- ... v1_opt.pdf


Vore enormt tacksam om någon vänlig själ ville ta sig tid att ögna igenom installationen och besvara mina funderingar, tack!!

// Micke
av Nyförmigv50
#1136289
Har exakt samma fråga ang inkoppling av elsats från Alexo.se.
Vart tar man "kräm"? Vill ju inte dra en kabel hela vägen till batteriet. Funkar det att tjuva huvudströmmen från bakljusen?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1136416
En kraftmatning är redan fördragen från säkringslåda i motorrum, till förberedd plats för trailermodul(TRM) inuti höger bakskärm. En säkring(special Ford/Volvo) måste dock inköpas. Läs på anvisningar för originaldrag så förstår du mer:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... ion/Search

Det finns två sätt att få det elektriska att fungera i dragkroken:
1. Använd originalgrejor med Trailermodul(inkl. programmering) och original kabelats för dragkrok, enklast oh dyrast.
2. Piratlösning där man struntar i bilens datasystem och istället sätter in en relälåda som kopierar lamporna bak på bilen dvs det som du köpt.

Sen finns det en fulvariant som innebär att man lägger alla lampor i släpkärran parallellt med lamporna i blen. Så var det kopplat i min V50 och det kändes inte bra så jag byggde om till variant 2.

På forumet har diskuterats fördelar resp. nackdelar med variant 1 och 2. Själv använder jag kärra en till två gänger per år när jag kör grovsopor... Hade jag semestat med husvagn hade jag valt variant 1.
av Nyförmigv50
#1136533
Tack för detta! Finns det någon uppenbar anledning till att det inte är bra att koppla elen parallellt med släpets lampor? Blir det tex felmeddelande för trasig lampa? Ojämt motstånd höger/väntster baklampa?
av MrSweetpete
#1346747
Monterat min dragkrog, 400kr för kroken, 3 timmar montering. Suvveränt.

Tack för bra bilder och förklaringar.

Behövde ingen programvara för att det skulle fungera, redan installerad. :-D bilen har aldrig haft drag innan :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]