Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter bra! :D Lyckades du även med bytet av stift i kontaktstycket eller har du bara testkört?

Det slog mig för övrigt att du även borde kolla att varningen för öppen baklucka funkar som den skall. Den gula kabeln till stift 8 på kontaktstycket är ju definitivt inte original och det skulle ju kunna vara något vaj även på den. Du skall få varningsmeddelande i kombiinstrumentet när bakluckan är öppen och tändningen är på. Om det inte funkar som det skall bör du kolla om du verkligen har jordförbindelse via den gula kabeln på stift 8. Bara att resistansmäta mellan det stiftet på kontaktstycket och lämplig jordpunkt i karossen. Bör vara nära noll ohm.

Gissningsvis hade du dock redan märkt om det var något problem med övervakningen för öppen baklucka. Troligen funkar den så att CEM har jordförbindelse med stängd lucka och uteblir den förbindelsen till följd av kabelfel borde bilen varna för öppen lucka hela tiden.
freddeboy skrev:Jo jag lyckades få ut stiften efter mycket pill. Gjorde två olika verktyg av gem. Först ett stadigt, men där blev tråden för tjock. När jag hittade ett lite smalare gick det nästan FÖR enkelt :shock:
Great!
freddeboy skrev:Ska kolla om den varnar för öppen baklucka!
Bra. Tror dock att du inte har några problem där.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]