Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1132654
Se där va bra! Sånt här som är svårt att googla fram
Speciellt när man är sjukt ;)
Men då ska jag med glädje sätta ihop min motor när jag får tag på en bra 23 underdel! För 531an är bara planad och inslipade originalventiler oportad.
Så man slipper fylla en liter kylarvatten i veckan å lyssna på slammer på min 15tusen mila 230a som jag faktist vart rädd om.... :/
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1132706
Amarace skrev:Intressant att 405 skulle vara för stora kanaler för sugmotorer då den toppen är gjord för sugmotorer, var inte förrän iomed B23ET som den hamnade på en Turbomotor.
de fungerar ju till sugmoterer, däremot för stora för att göra nån verklig skillnad på vid ventillyft under 12-13mm, de förlorar ju i låg och mellanregistret och får nånna få extra hk i toppen, en del kan ju tycka det är mer kul :wink:

tänk även på att jag jämför portade 530 med oportade 531 8)

531 toppar idag är lite hårdvaluta och när man på enklare sugtrimmade gatmotorer uppnår bättre prestanda med vanliga portade 530 så känns det onödigt att lägga mer pengar på en 531

405 och 531 är alldeles utmärkta till trimmade motorer som gärna har specialkammar med högre lyft (mer än ca 12mm) och högvarviga sugmotorer, samt turbomotorer med extrema effekter :-)-)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1132717
Alltså hur mycket större kanaler har en 531 405 än 530 i originalutförande? Är väll just vägen kanalen tar i toppen + att den går att porta mer som är skillnaden egentligen? Bättre flödesväg (inte större kanaler) än std toppar helt enkelt? Sen att 531 har lite mer potential än 405 vid trimmning vet jag.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1132750
531
http://s139.photobucket.com/user/Freedr ... n.jpg.html

530 röda linjer ritat över 531
http://i179.photobucket.com/albums/w307 ... 31o530.jpg

160 topp
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=14351

405
http://savarturbo.se/images/teori/toppa ... in_std.jpg

ventillyft över 12mm gör ingeting extra för flödet på en orginal 530/160/398 däremot så på 405 och 531 så ökar flödet på orginaltopp ända fram till iallafall 16mm ventillyft

kanske låter som jag totalsågar 405/531 det var aldrig min mening, mer menat att vid gatukörning så ger oftast 530 en trevligare karaktär(väldigt individuellt såklart) och dom går att få till bra desutom till lägre pris än orginal trimtopparna :D
Användarvisningsbild
av Frrla
#1132768
ja men då är de fortfarande som jag va inne på då. att en k-kam (12mmlyft) i 531:an blir "lagom" eftersom den inte är portad?
Sen fick jag tag på denna 531 med kam väldigt billigt. precis som jag lyckades få loss en 405 topp till min lätt trimmade k-jet motor. så priset för mig just i detta fallet är ju inget att bry sig om då ;)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1132800
Go for IT 8) återkom gärna med resultat också :) det sägs att K-kammen ska vara det vassaste och ändå fullt körbart på gata, har själv en b23 med 405 topp liggandes och hoppas det är K-kam i den för det skulle vara kul att testa
Användarvisningsbild
av Frrla
#1132872
Din 90 med dom grejerna behöver andra boxar, spridare eller chipp om man ska plocka hästar. Annars går styrsystemet efter ett visst mått och man får inte ut full effekt av de man satt dit. Sen är de lägre kompförhållande i 230 med urgröpta kolvar.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]