Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fumpen
#1132063
Hej, har en XC70 2007 och enligt vida så har nog vattenpumpen gett upp på dieselvärmaren. Vart finns det reservdelar att finna till en dieselvärmare? Försökt att goggla lite men inte haft speciellt med lycka.

Antar att det är en Eeberspächer eller vad hade volvo orginal 2007?

Tack på förhand.
av andersuw
#1132077
Det är en Eberspächer Nordic. Företaget hette Ardic innan Eberspächer köpte det och är ursprungligen en del av Volvo Flygmotor. Modellen i din bil är 912-D. För bensin gäller istället 912-B. T.o.m. årsmodell 2001 är det istället 952-D respeltive 952-B. Styrenheten (CPM) är olika före och efter modellskiftet 2002 och det gäller vissa andra delar också. Vet inte hur man bäst skaffar delar annat än via Volvo ÅF. Skrotarna säljer vanligen hela värmaren tror jag och bryr sig inte om att plocka isär den för försäljning av dess olika delar. Såvitt jag kan se i VIDA är dock artikelnumret på vattenpumpen till värmaren i din bil 3729530. Googla på numret så ser du var den finns att köpa.
Senast redigerad av 5 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1132082
CPM, styrboxen till bränslevärmaren, är samma genom hela segmentet 99-08. Hen är inte en CAN-nod utan går över LIN och är därför kompatibel över hela modellserien och samtliga årsmodeller.

Man gjorde en fix någonstans vid 02/03 eller så och flyttade bränslepumpen bak under bränsletanken eftersom den blev överhettad då den satt på värmaren bredvid vattenpumpen till att börja med.
av Rådlös
#1132086
Jag är osäker på vilken värmare du har, men om vi går på det som AndersUW skriver, så bör du ha den här vattenpumpen: http://www.seasea.se/cirk-pump-cm10p7-12v-16mm
Detta är exakt samma pump som Volvo säljer med artikelnummer: 3714779, men till ett lägre pris. Cirka en tredjedel billigare än Volvo.
Denna pumpen monterades till dom berömda värmarna från Volvo Flygmotor 091B och 091D. Firman hette även Ardic i vissa sammanhang. Volvo flygmotor såldes senare och bolaget styckades upp och avdelningen med motorvärmare såldes till Ebersprächer. Dom köpte hela "rubbet" med konstruktioner, service och reservdelar. Men pumpen som tillverkas av Johnson Pump säljs i fritidsbåthandeln till ett lägre pris än vad bilbranschen tar för exakt samma pump.
Här ser du samma pump men i ett klipp från tillverkarens webbsida, (lite strulig att länka från en PDF-fil):

Bild

Om det nu skulle vara en helt annan pump så får du bortse ifrån detta. Detta gäller bara om din värmare är Volvo Flygmotor/Ardic/Ebersprächer.
av andersuw
#1132093
johnnype skrev:CPM, styrboxen till bränslevärmaren, är samma genom hela segmentet 99-08. Hen är inte en CAN-nod utan går över LIN och är därför kompatibel över hela modellserien och samtliga årsmodeller.

Man gjorde en fix någonstans vid 02/03 eller så och flyttade bränslepumpen bak under bränsletanken eftersom den blev överhettad då den satt på värmaren bredvid vattenpumpen till att börja med.
Nix. Jag vet att CPM går på LIN snarare än CAN men det finns ändå olika styrboxar bl.a. på grund av den "fix" du nämner (införd fr.o.m. MY -02). Se den här tråden för närmare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av johnnype
#1132223
andersuw skrev:Nix. Jag vet att CPM går på LIN snarare än CAN men det finns ändå olika styrboxar bl.a. på grund av den "fix" du nämner (införd fr.o.m. MY -02). Se den här tråden för närmare info:

viewtopic.php?f=19&t=123832&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Nix pix, CPM fungerar tvärs över gränserna. Det är kabelhärvan till värmaren som förändrades. CPM har samma pinout, se ex.vis MY2000 mot MY2005 CPM så har samtliga stift och funktioner samma plats.

Med CPM avser jag styrenheten förstås.
av andersuw
#1132274
johnnype skrev:
andersuw skrev:Nix. Jag vet att CPM går på LIN snarare än CAN men det finns ändå olika styrboxar bl.a. på grund av den "fix" du nämner (införd fr.o.m. MY -02). Se den här tråden för närmare info:

viewtopic.php?f=19&t=123832&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Nix pix, CPM fungerar tvärs över gränserna. Det är kabelhärvan till värmaren som förändrades. CPM har samma pinout, se ex.vis MY2000 mot MY2005 CPM så har samtliga stift och funktioner samma plats.

Av tråden jag länkade till framgår att det finns två olika varianter av CPM med två olika artikelnummer. Den äldre har artikelnummer 9499389 och den nyare 30661721 (enligt nu gällande numrering). Av tråden jag länkade till (och schemat nedan) framgår också att alla stift och funktioner inte sitter på samma plats. På den äldre plusmatas bränslepumpen via stift 11 och styrs på minussidan via stift 13. På den nyare plusmatas och styrs bränslepumpen via stift 13. Den förändringen kan inte åstadkommas enbart genom en förändring av kabelhärvan.

Som jag redan påpekat motiveras förändringen av CPM av bränslepumpens nya placering. Om man haft samma styrning kvar sedan man flyttat bränslepumpen från en punkt nära värmaren och CPM till en punkt nära tanken hade man behövt dra två långa ledningar från CPM till bränslepumpen. Genom den förändrade styrningen räcker det med en: plusmatning/styrning. På minussidan behövs bara en jordning vid pumpen.
johnnype skrev:Med CPM avser jag styrenheten förstås.
Det gör även jag. Vad skulle man annars avse?
CPM Signalbeskrivning.jpg
CPM Signalbeskrivning.jpg (241.57 KiB) Visad 7366 gånger
Användarvisningsbild
av johnnype
#1132304
andersuw skrev: Av tråden jag länkade till framgår att det finns två olika varianter av CPM med två olika artikelnummer. Den äldre har artikelnummer 9499389 och den nyare 30661721 (enligt nu gällande numrering). Av tråden jag länkade till (och schemat nedan) framgår också att alla stift och funktioner inte sitter på samma plats. På den äldre plusmatas bränslepumpen via stift 11 och styrs på minussidan via stift 13. På den nyare plusmatas och styrs bränslepumpen via stift 13. Den förändringen kan inte åstadkommas enbart genom en förändring av kabelhärvan.

Som jag redan påpekat motiveras förändringen av CPM av bränslepumpens nya placering. Om man haft samma styrning kvar sedan man flyttat bränslepumpen från en punkt nära värmaren och CPM till en punkt nära tanken hade man behövt dra två långa ledningar från CPM till bränslepumpen. Genom den förändrade styrningen räcker det med en: plusmatning/styrning. På minussidan behövs bara en jordning vid pumpen.
Men jo, visst är så! PIN13 på CPM är på alla årsmodeller den "drivande" (PWM) signalen. Stift 11 är "jordningen" (även den nu är +12V vid drivande tillstånd).

Det som händer 2002 är att stift #1 på bränslepumpen går till CPM PIN13, som vanligt, men bränslepump sitft #2 går till en jordpunkt under baksätet istället för fram till CPM PIN11. Detta är alltså den kabelförändring som sker för att slippa dra två kablar från tanken till värmaren.

Pulsen driver pumpen oavsett om det andra benet kopplas till jord eller +12v, eftersom det är just en puls. Den skiftar från hög-låg med ca en sekunds intervall vid uppstart och långsammare.

Jag har kört båda artikelnummer CPM på test i samma bil då jag fick mycket extra delar när jag köpte värmare till min första V70.
av andersuw
#1132318
johnnype skrev:Pulsen driver pumpen oavsett om det andra benet kopplas till jord eller +12v, eftersom det är just en puls. Den skiftar från hög-låg med ca en sekunds intervall vid uppstart och långsammare.
Det beror väl helt på vad den skiftar mellan. Om den skiftar mellan jord och isolerat tillstånd kommer den ju inte att driva pumpen om pumpens andra ben är kopplat till jord. Om den istället skiftar mellan jord och +12 kommer den att driva pumpen. Men om den driver den rätt beror på hur pumpen är konstruerad.

Säg att du försöker driva en pump placerad vid tanken med den äldre CPMen med hjälp av en enda ledning inkopplad på CPM 13 samt en jordkabel vid pumpen. Om stift 13 på denna äldre CPM faktiskt funkar så att den skiftar mellan jord och +12 (inte mellan jord och isolerat tillstånd) kommer den rimligen att hålla +12 när pumpen skall vara avslagen och ge jordpulser när pumpen skall gå eftersom den väntar sig att det andra benet får +12. Men är pumpen verkligen konstruerad så att den inte rör på sig om den får 12V spänning konstant och bara rör sig när den får pulserande ström? Annars kommer den ju att gå när den inte borde.
johnnype skrev:Jag har kört båda artikelnummer CPM på test i samma bil då jag fick mycket extra delar när jag köpte värmare till min första V70.
Jag kan tänka mig att du fick pumpen att gå även med fel CPM. Men testade du att allt verkligen funkade som det skulle i skarpt läge med allt inkopplat och monterat?

Och varför skulle Volvo ha två skilda artikelnummer för CPM om det faktiskt är en och samma del? Jag tror aldrig någonsin jag stött på något sådant fall tidigare.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1132446
Pumpen rör sig bara vid en puls då tillståndet förändras. Konstant +12V får den inte att jobba.

Varför dom bytt det vet inte jag, kanske någon uppgradering internt? Jag har tyvärr inte kvar några kort för att jämföra, hade väl varit intressant som kuriosa kanske.

Hur mer skarpt läge kan det vara än att faktiskt starta värmaren ansluten till bilen och köra den så att man vet att den går rent. Jag fick lägga pussel på min första värmarinstallation (i den gamle V70 01'an) eftersom jag köpte på mig en hel hög med CPM's, pumpar etc etc. Det räckte till ytterligare två installationer :)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]