Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Eller man kan säga så här, idag lite blöt asfalt 5-6 plusgrader, typisk decemberdag här, perfekt omständighet egentligen för europeiska åretruntdäck, skulle jag bli arg på nån om jag blev påkörd bakifrån p g a att hen inte hade för väglaget optimalaste däck utan halka omkring på billiga dubbdäck med för mjukt gummi? Nej så klart inte jag skulle bli arg över däckvalet, utan att hen inte kan anpassa hastighet och körsätt efter väglag, så då borde det omvända gälla oxå.
Europeiska vinterdäck lär vara utmärkta i +5. Inte lika i +15.

Bra sommardäck är också bra ner till strax över nollan för övrigt.

Det är ju dessutom dyrare att köra mjuka snabbslitna däck på sommaren så jag förstår verkligen inte vad som är drivkraften för detta nästan religiösa försvar av att köra med vinterdäck sommartid.
Det är inget religiöst försvar för jag använder inte ens åretruntdäck, som f ö inte slets anmärkningsvärt mycket mera, utan det är ett försvar mot eran religiösa tro att man är typ nästan barnamördare bara för man har i många fall bättre däck på men som inte råkar heta sommardäck respektive vinterdäck. Om nån slår en på truten så försvarar man sig, det är inte religiöst att försvara sig, det är snarare de som slår som tycker det är så viktigt så de måste ta i religiöst mycket.
Det är väl mest du som utmålar dig som barnamördare?

Sommardäck är bättre än vinterdäck på sommaren. Det är inte så mycket att diskutera.

Att byta till vinterdäck för sent är kasst. Inte heller så mycket att diskutera.

Sen kommer de lustiga pseudoresonemangen om att bra vinterdäck är bättre än dåliga och/eller slitna sommardäck (mycket möjligt, men de är också dåliga) och liknande.

Är det inte bättre att du bara säger att du är för lat för att byta och att du tycker att det är bra nog men fattar att det inte är bäst? :wink:
SBergdahl skrev:Det är väl mest du som utmålar dig som barnamördare?

Sommardäck är bättre än vinterdäck på sommaren. Det är inte så mycket att diskutera.

Att byta till vinterdäck för sent är kasst. Inte heller så mycket att diskutera.

Sen kommer de lustiga pseudoresonemangen om att bra vinterdäck är bättre än dåliga och/eller slitna sommardäck (mycket möjligt, men de är också dåliga) och liknande.

Är det inte bättre att du bara säger att du är för lat för att byta och att du tycker att det är bra nog men fattar att det inte är bäst? :wink:
:-)-) :-)-)
wissel skrev:

Funk skrev:
wissel skrev:

Det finns väl ingen vettig människa som tror att vinterdäck är bra på sommaren eller sommardäck är bra på vintern. :-O)

Men som fattig student fanns inte många korvören kvar i kassan av studielånet när hyra, mat och kursliteratur inköpts så då körde man slut på det sista av vinterdäcken över sommaren. Sen fick det bli en ny omgång vinterdäck(störtgamla beggade billiga däck så klart.) till nästa vinter. Och så fick man anpassa körningen efter materialet man hadde.

Visst, många tycker att man inte ska ha bil om man inte har pengar nog att köpa nytt och fint av allt, men ibland är det ovärderligt att kunna ha bil. Man jobbade ju både nattskift och sommarlov samtidigt som man studerade på högskolan för att få det att gå runt.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]