Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niko83
Jag har en v70 163hk 05a och förra året renoverade jag hela dieselvärmaren då glödstiftet hade gått sönder
Men nu i vinter då jag ska köra den så märker jag att
Den slår igång och går ca 30sec sen slår den av tills fläkten har kylt klart sen börjar den om så jag misstänkte att vatten pumpen gått sönder så den blir överhettead men det hade den inte gjort
Har tagit lös den och kört den löst sen spelar det ingen roll har även kört värmaren kyld direkt med vatten slangen vilken tinte heller spelade någon roll om bilen är igång heller den gör likadant ändå så jag kollade med Volvo vida och den får inga felmeddelanden alls framvakt en får signal att den brinner den ligger på ca0.65v fläkten har den hastigheten den ska ha samt att den ryker inte mer än vanligt då den brinner
Så minnas idéer vad det kan vara är slut så är det någon som råkat ut för något liknande
Användarvisningsbild
av johnnype
Då är det väl bara överhettningsskyddet kvar?

Kolla i elschemat, du ska kunna peta in 12V genom överhettningsskyddet och bränslepumpen ska klicka, gör den inte det så har du hittat felet. Gjorde samma test på min i höstas.

Stift 13 på CPM går via överhettningsskydd vidare till bränslepump, det är ett en gångs. Så har det löst ut är det = kasst.
av Niko83
Oki det kan man ju absolut testa men vida får inga larm för översättning det var därför jag prövade att köra brännaren med kylning direkt från vattne utkastet då låg bara värmaren på 13 grader så den borde ju inte ha löst ut för överhettning eller? Samt så jag läser av och provkör brränslepumpen så ligger den på rätt värden
Så jag har verkligen kört fast
Användarvisningsbild
av johnnype
Då är frågan om du hör att pumpen klickar periodiskt? Så som den ska när du provkör!?

VIDA vet inte om pumpen går eller ej, bara att ström skickas ut i form av en PWM signal med viss frekvens. Det är denna utsignal som går via stiftet i CPM och överhettningsskyddet innan det når pumpmotorn.

Men det är bara ett felsökningstips och det är gratis!

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]