Moderator: Moderatorer

Passade på att plocka ur lite skräp ur bilen som blivit liggande ett tag, då är det bara en storstädning av inredningen kvar. Är även lite förvånad att bilen inte varnar för att boka service ännu, är bara 200 mil kvar nu. Förra året har jag för mig att den varnade för att boka service redan 4-500 mil i förväg och ändrade till "tid för service" ca 150 mil innan gränsen...

Sen har jag även varit lite otrogen mot bilen och tittat närmare på eventuell ersättare då det börjar bli dags. Provade en S60CC, jösses vilken bil! Me want, me want! :mrgreen: Men när det står en S60CC och en XC60 bredvid varandra i hallen, med samma motor, växellåda och för det mesta samma utrustning och XC60'n är billigare än S60'n, så har jag svårt att övertala mig själv att den sistnämnda skulle vara värd priset. Vill inte ha en XC60, men att betala mer för en mindre bil, njäe. Kanske blir det bättre efter vintern när (om?) S60CC blir Classic? Annars lutar det åt att det blir en bil av annat märke som jag också fallit för...
Inte för min men för en kunds bil. Dessutom igår. Kopplade in en elstol i en kinetic specad v40. Som en del vet så var v40 den första modellen med kundorder styrda kabelmattor. Med andra ord är alla bilens huvud kabelmattor vin specifika. Således blev det tillbyggnad av kablage till stolen med inkoppling på can nät samt kablage och avsäkring i bilens säkringsbox under framstolen. Sådana här jobb existerar knappt idag på verkstäderna så detta var ett väldigt inspirerande jobb!

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Och det var inte det enda som jag gjort. Jag har drömt att jag tappat hjulen på bilen under färd. Så visade det sig i verkligheten att en hjulbult var borta. Och det var låsbulten! Så nu är en ny sats låsbara hjulbultar införskaffade.
Jag brukar ondgöra mig över att Bilia drar åt bultarna så hårt att det är omöjligt att få bort dem själv, utan mutterpicka. Och man brukar aldrig behöva efterdra. Denna gång var det dock en annan firma, utanför ICA Maxi, som stod för hjulskiftet. Men aldrig att några hjulbultar lossnat när Bilia gjort jobbet!
Köpte lite diesel åt bilen idag då den började klaga. 45 liter @ 12.79 per liter. Helt okej. En stund senare på vägen hem i mörkret när jag spolade vindrutan såg jag att höger strålkastarspolare verkade spraya åt alla håll utom på lyset. Efter en koll hemma på p-platsen så visade det sig att hela insatsen lossat och sitter löst, och det enda som håller den på plats är slangen. Kul...
Mikeys skrev:Köpte lite diesel åt bilen idag då den började klaga. 45 liter @ 12.79 per liter. Helt okej. En stund senare på vägen hem i mörkret när jag spolade vindrutan såg jag att höger strålkastarspolare verkade spraya åt alla håll utom på lyset. Efter en koll hemma på p-platsen så visade det sig att hela insatsen lossat och sitter löst, och det enda som håller den på plats är slangen. Kul...
Om du menar att strålkstarspolaren bara hålls med slangen så kan jag dementera det.
Bytte en av mina förra helgen, sitter förutom med slangen ihakad tillsammans med en skruv.
Insatsen sitter bara med en decimeterlång stålsprint.
Vore intressant att veta vilket av detta som har avlägsnat sig...
Kört nästan precis 58 mil motorväg, förbrukningen låg på 12,1 liter/mil enligt bilen. Medelhastigheten var 122,14km/h, låg oftast runt 140km/h med farthållare. Fulltank räckte nästan precis! (70 liter) Inte illa och man flyger fram som ett jävla lok!
Nu förstår jag varför volvo får beröm för deras stolar/säten, kör en caddy maxi 2014 årsmodell dagligen på jobbet och blir en 35 mil åkande varje dag typ eller beroende på vart man är i landet och dem stolarna är inte bekväma vid långresor! Men satan vad bekvämt resan gick idag och skönt med svankstöd! :-)-)
Hämtat bilen från en lackkonservering, det höjer ju glansen en del på solid röd. sen ber jag om ursäkt för fälgarna. Det blir lite bättre med sommardäcken sen :-)-)
Bilagor
V60.jpg
V60.jpg (722.94 KiB) Visad 6289 gånger
AWDvolvo skrev:Kört nästan precis 58 mil motorväg, förbrukningen låg på 12,1 liter/mil enligt bilen. Medelhastigheten var 122,14km/h, låg oftast runt 140km/h med farthållare. Fulltank räckte nästan precis! (70 liter) Inte illa och man flyger fram som ett jävla lok!
Nu förstår jag varför volvo får beröm för deras stolar/säten, kör en caddy maxi 2014 årsmodell dagligen på jobbet och blir en 35 mil åkande varje dag typ eller beroende på vart man är i landet och dem stolarna är inte bekväma vid långresor! Men satan vad bekvämt resan gick idag och skönt med svankstöd! :-)-)
Köra så fort kostar ordentligt i förbrukning..

När det gäller Caddy Maxi så ska jag köra hem från England igen i en sån om några veckor.. Då är man rätt mör i kroppen när man kommer upp till Stockholm... Gjort resan 3ggr tidigare. Den här gången minskar vi restiden i bil med 2-3h genom att ta nattfärja från Travemünde - Trelleborg. Hoppas bara vi hinner med den. Bild
  • 1
  • 668
  • 669
  • 670
  • 671
  • 672
  • 1912
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.