Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack! Intressant! Uppenbarligen en del att tänka på när det gäller bromsarna på en lastbil. En fråga: Finns det inget som motsvarar personbilars tvåkretssystem på en lastbil? Eller funkar det helt enkelt så att om man får en luftläcka så har man ingen bromsverkan via pedalen men bilen stannar så småningom ändå (förhoppningsvis innan det är för sent) därför att p-bromsen ansätts när trycket blir för lågt?
Jo, det finns två kretsar. Men den fjäderansatta parkeringsbromsen kom till för att man inte ska kunna köra iväg innan tillräckligt tryck har hunnit byggas upp, i de fall man startar med tomt system. När motorn inte är igång pumpar inte kompressorn upp trycket efterhand som det läcker lite i kopplingar och skarvar. Beroende på hur tät bilen är så blir trycket för lågt för att man ska kunna bromsa efter ett antal timmara eller dagars stillestånd.
OK, då är jag med.
Jag fick ett brott på matarledningen till släpet mitt i natten med regnrusk och mycket trafik på RV40 mellan Borås/Jönköping för ett par år sedan. Tvärlåsta bromsar på släpet och nära att bli påkörd bakifrån av en annan tradare. Fort ut och skarva ihop tillfälligt så man kom av motorvägen iallafall och fick dra ny slang som vi hade i reserv med oss i lastbilarna om utifall att. Inte så kul upplevelse med tid att passa i Norrköping och Nyköping på natten.

Körde för Blondie då med färskt bröd i hela ekipaget.
Låter inte kul. Både din historia och den apersson850 berättade om bilen som fått stopp mellan två filer på motorvägen vittnar ju om att en broms som slår till automatiskt vid luftläckage har sina sidor. Man kan ju lätt tänka sig ännu värre scenarier, exempelvis om det är halt på vägbanan. Det borde väl rimligen finnas andra sätt att uppnå den säkerhetsspärr man vill ha (att bilen inte kan köras förrän det finns tillräckligt med tryck i bromssystemet).

Verkar vara exakt detta jag råkat ut fö[…]

denna kanske gör jobbet? + en massa annat ock[…]

@Volvo V70 2.0F MY11 Inscription Tackar för t[…]

Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]