Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Jag har en v70 -05, business+. Sedan hösten kom har jag märkt att jag får mycket mer imma på vindrutan än vad jag varit med om i någon annan bil. Efter att bilen stått en dag kan det vara så tjock imma att det nästan samlats droppar på insidan av vindrutan, och det tar en evighet att blåsa bort med kupéfläkten. Har inget problem med sidorutorna. Kan det vara nån list som inte håller tätt, har det att göra med var jag ställer bilen (står alltid på samma plats), eller kan kanske ett sånt grått vindruteskynke lindra symptomen?
av LaRy
Första steget, putsa vindrutan med fönsterputs på insidan. En vindruta med beläggning får mycket lättare imma. Som du förmodligen vet, släpper själva plastmaterialet i värmesystemet föroreningar som skapar en beläggning, som i sin tur initierar imma.
av sensonic
Börja med att putsa rutornas insida med fönsterputs. Alltid steg 1....

Nästa steg, läcker bilen sakta kylarvätska? Kanske elementet som läcker, vått under mattan på förarsidan i så fall.

Kolla också att det är fritt flöde i dräneringsslangen för AC och att den sitter på plats. Mittkonsolens högra sida på golvet strax framför växelspaken/-väljaren.

Annars kan det vara så att klaffarna som fördelar värme och luft i acc-systemet glider mot servomotorerna. När du har improblemet, ställ in på defrost och känn med handen vilket flöde du får genom utsläppen vid vindrutan. Om det är lågt så tar det en evighet att få bort imman. Du kan då prova att motionera luftfördelningsklaffarna lite genom att med kanske 10 sek mellanrum trycka på knapparna för huvud/kropp/ben. Du hör när klaffarna ställs om. Gör det ett par ggr och gå sedan tillbaka till Auto och defrost. Om du då får ett bättre flöde vid rutan är det säkert dags att titta på hur servomotorerna i klimatanläggningen har grepp om klaffarnas axlar, ska inte slira där eller om axeln är av in mot klaffen.
av rid54
Det ska väl finnas avrinning från ventilationssystemet, för sådant som kommer in genom luftintaget och för kondens från AC-elementet. Om avrinningen är täppt/dålig kan det ju finnas kvar fukt i systemet, som kondenseras på det kalla glaset när bilen står. Vet inte hur man kollar det på din bil, men det bör väl gå att få reda på. Ta lite imma på fingret och smaka, så det inte smakar sött... då kan det vara läcka i värmepaketet och imman innehåller glykol - ett annat problem.

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]