Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Även om den går billigare skulle jag aldrig köpa manuell igen. Lågt pris med lite högre förbrukning men betydligt trevligare i stadskörning och mer avkopplande rent allmänt med automat.
10 loppor för kopplingsbyte är rena fyndet idag. Jag byte på min gamla S60 170hk bensinare med dubbelmassvänghjulet och då gav jag 8500kr lokalt till Volvomek verkstad med 20år under bältet, 10k var då "kampanjpris" på Volvo med 12k som ordinarie, det var över 2,5 år sedan så det är inte billigare idag. Svänghjulet i sig kostar runt 8k och "ska" bytas vid minsta misstanke om slitage vid byte av koppling då det brukat få kyssar när kopplingen blir sliten och köpa "nytt" på skroten är ju rena lotteriet.
Bonus-Malus innebär inga större förändringar för äldre bilar, däremot för nyproducerade beroende på hur väl de lyckas hålla de officiella förbrukningssiffrorna nere (vilket kommer att bli svårare framöver eftersom mätningarna blir alltmer realistiska).
MickeM skrev:Köpråd:
Undvik gasdrift fordon.
Du kan knappt tanka någonstans utanför storstäder, och bensintanken är otroligt liten.
Utbyggnad sker inte över en natt, och gastanken skall bytas snart, då den har lagstadgat bäst före datum. Idiotdyrt!

När gasbilarna har gastankar som byts komplett (som gasol till husvagnar), kan det bli hållbart ägande, även i "obyggden" utanför tullarna
Betydligt enklare infrastruktur, och man kan "fylla bränsle" överallt.

Etanolbilar dras med många dyra problem. Undvik. (Ännu iaf)
Man måste även finna hållbara framställningssätt innan den är ett miljlöbränsle på riktigt.
Sker inte över en natt.
Kan inte se att gasdrift skulle vara något problem. Våra grannar här ute på landet kör gasbil och har 3,5 resp 5,5 mil till närmsta gastapp, ändå fungerar det för dom.
30L bensintank är ju back-up ifall gasen skulle ta slut, det räcker att köra nästan 40 mil på den bensinen samt bortåt 30 mil på gas, dvs ungefär samma räckvidd som den bensindrivna motsvarigheten.
Bor man så man har möjlighet att tanka gas på väg till jobbet eller affär så finns inga hinder för gasdrift.
milktrucker skrev:
MickeM skrev:Köpråd:
Undvik gasdrift fordon.
Du kan knappt tanka någonstans utanför storstäder, och bensintanken är otroligt liten.
Utbyggnad sker inte över en natt, och gastanken skall bytas snart, då den har lagstadgat bäst före datum. Idiotdyrt!

När gasbilarna har gastankar som byts komplett (som gasol till husvagnar), kan det bli hållbart ägande, även i "obyggden" utanför tullarna
Betydligt enklare infrastruktur, och man kan "fylla bränsle" överallt.

Etanolbilar dras med många dyra problem. Undvik. (Ännu iaf)
Man måste även finna hållbara framställningssätt innan den är ett miljlöbränsle på riktigt.
Sker inte över en natt.
Kan inte se att gasdrift skulle vara något problem. Våra grannar här ute på landet kör gasbil och har 3,5 resp 5,5 mil till närmsta gastapp, ändå fungerar det för dom.
30L bensintank är ju back-up ifall gasen skulle ta slut, det räcker att köra nästan 40 mil på den bensinen samt bortåt 30 mil på gas, dvs ungefär samma räckvidd som den bensindrivna motsvarigheten.
Bor man så man har möjlighet att tanka gas på väg till jobbet eller affär så finns inga hinder för gasdrift.
Jag ser flera problem med gas. Dels finns det väl inte en enda tankstation norr om Gävle. Gasen är väl dyr på vissa tankställen. Och beroende på vilket material gastanken i bilen är tillverkat av, så uppstår det problem med tiden. Vissa bilmodeller får man konvertera till ren bensin drift eller skrota, när bäst före datumet har passerats. Så nog finns det en del problem med gasdrivna bilar!
Hej. Jag är på gång med att köpa en v70 från 2009 och uppåt. Motor som jag funderar mellan är antingen en 2.5 ft eller d5 som är fyrhjulsdriven. Kanske även en d5a som inte är fyrhjulsdriven och kanske tom en d4a. Däremot ska det vara automatlåda i den! Maxpriset är nånstans runt 170.000:- Jag vill ha en bil som är pigg och rolig att köra men helst inte är svindyr att äga och köra även fast jag vet att det är en svår kombo.. Men i första hand ska jag ha en bil som lämnar dom flesta svenssonbilarna bakom mig vid ett rödlyse ;)
Sen så ska jag ha en r-design modell också. Provkörde en my11 2.5ft automat som har gått 16700 mil. Vet inte om det va bensin el etanol i tanken, men jag tyckte inte det va en superpigg bil direkt, blev nästan lite besviken av draget.. Är kanske d5an piggare? Jag har också tänkt sätta in nån typ av chiptrim el liknande. Typ polestar för ännu mer drag :) vad säger ni som provat / ägt nån av modellerna? Vilken motor passar bäst för mig? Fått för mig att d4an blir för trött för mina önskemål även om jag sätter in polestar? Hur mkt skiljer d5an sig mellan 4 hjulsdriften alt 2 hjulsdriften i acceleration? Och är risken större om man köper en redan chiptrimmad att det är nån 18 åring som har haft den och legat och bränt med den och kört slut på motorn? Man kanske ska vara noggrann med att kolla upp tidigare ägare om man köper den hos en firma för att slippa tråkiga utgifter? Och hur är det med bilar där företag har stått som ägare och sen någon har haft den som leasingbil? Söndergasad till max? Eller är det bra? Kanske har blivit 100% servad eftersom den varit leasad av företag med gott om pengar vilket gjort att den fått bra med service och där delar bytts så fort nåt verkat misstänkt? Tar gärna emot tips gällande mina funderingar!
VolvoV70Forever skrev:Hej. Jag är på gång med att köpa en v70 från 2009 och uppåt. Motor som jag funderar mellan är antingen en 2.5 ft eller d5 som är fyrhjulsdriven. Kanske även en d5a som inte är fyrhjulsdriven och kanske tom en d4a. Däremot ska det vara automatlåda i den! Maxpriset är nånstans runt 170.000:- Jag vill ha en bil som är pigg och rolig att köra men helst inte är svindyr att äga och köra även fast jag vet att det är en svår kombo.. Men i första hand ska jag ha en bil som lämnar dom flesta svenssonbilarna bakom mig vid ett rödlyse ;)
Sen så ska jag ha en r-design modell också. Provkörde en my11 2.5ft automat som har gått 16700 mil. Vet inte om det va bensin el etanol i tanken, men jag tyckte inte det va en superpigg bil direkt, blev nästan lite besviken av draget.. Är kanske d5an piggare? Jag har också tänkt sätta in nån typ av chiptrim el liknande. Typ polestar för ännu mer drag :) vad säger ni som provat / ägt nån av modellerna? Vilken motor passar bäst för mig? Fått för mig att d4an blir för trött för mina önskemål även om jag sätter in polestar? Hur mkt skiljer d5an sig mellan 4 hjulsdriften alt 2 hjulsdriften i acceleration? Och är risken större om man köper en redan chiptrimmad att det är nån 18 åring som har haft den och legat och bränt med den och kört slut på motorn? Man kanske ska vara noggrann med att kolla upp tidigare ägare om man köper den hos en firma för att slippa tråkiga utgifter? Och hur är det med bilar där företag har stått som ägare och sen någon har haft den som leasingbil? Söndergasad till max? Eller är det bra? Kanske har blivit 100% servad eftersom den varit leasad av företag med gott om pengar vilket gjort att den fått bra med service och där delar bytts så fort nåt verkat misstänkt? Tar gärna emot tips gällande mina funderingar!
Du har postat i fel avdelning. Här avhandlar vi V70n, som slutade tillverkas 2008.
PetEri skrev:Familjen behöver en annan bil! Har letat efter en passande MPV men inte funnit någon som passar. Så nu får det bli en Volvo istället. Jag har ingen större koll på andra generationens V70/XC70 så jag hoppas på att få en massa info här på forumet! Så här är det, jag har räknat på diesel VS bensin och kommit fram till att det finns ekonomi i att välja en diesel. Vilka motor alternativ finns det på diesel sidan? Någon motor som är att föredra eller inte? En XC70 tycker jag ser trevlig ut, gillar att den är lite högre, men den lär vara lite mer oekonomisk så jag lutar mer åt en V70.. Awd är ju såklart trevligt och vi har absolut behov, men fwd är ju mer ekonomiskt..så jag har inte bestämt mig riktigt i den frågan. Vad finns det att säga om Awdn, det är väl ett haldex system, men hur jobbar det i praktiken och finns det några sjukdomar? Ös på här nu och berätta allt jag behöver veta och lite till! =)
Du har fått så många andra bra svar så jag drar mig lite för att skriva, men jag har några korta kommentarer / erfarenheter;

För c:a 6 månader sedan stod jag i ungefär samma val som du gör nu, jag velade lite mellan V70 och XC70, liksom mellan diesel eller bensin. Jag var mest inne på XC70 mest för att den ser tuffare ut, men också för att 4x4 är praktiskt på vintern och när man ska till stugan. Men det är ju i praktiken fem gånger om året man har nytta av fyrhjulsdrift, resten av tiden är den bara en belastning då den är en potentiell källa till problem, liksom att den ökar förbrukningen.

Rent ekonomiskt var snudd på hugget som stucket, en diesel blev i teorin billigare men skillnaden var inte enorm trots att jag kör rätt så mycket. Det blev dock knappt ett val för mig, en XC70 -07 dök upp i närheten och skicket var rätt så jag köpte den mer för att det var smidigt, än för att den hade min dröm-spec. Efter några månader är jag dock otroligt nöjd, det är en väldigt trevlig bil som dessutom är underbart bekväm tack vare de sköna stolarna. Bilen som helhet är så bra, så jag kan inte byta ut den trots att jag är en notorisk bilbytare. Vilken annan bil för 50.000kr ger samma kombination av komfort, säkerhet och utrymmen? Ja, en vanlig V70 då förstås, men det känns inte vettigt att sälja en bil jag gillar, för att köpa en likadan som kanske drar någon krona mindre per mil. Kompisen ska sälja sin XC70 2009:a som alltså är av nya karossen men jag känner samma sak där, varför sälja den jag har och köpa en en liknande bil för 50.000kr mer?

Tänk på att XC70 diesel har hög skatt, jag betalar över 6000kr/år för min XC70 med partikelfilter. Jag snittar strax under 0.65l/mil, färddatorn säger 0.6 men på mina 2000 mil har den förbrukat typ 0.63 när jag har mätt själv, det är helt ok. Jag hade aldrig i livet köpt en gasbil, vi har haft några på jobbet och det är bara problem så fort de blir gamla, främst bränsletillförseln krångar och det är svindyra delar till dem.

Är du oroad över potentiella reparationer, köp en V70 bensin, men är du beredd att ta den trots allt ganska lilla risken som 4x4 innebär så visst, det är inte dumt.

Dessa bilar är, med all respekt för pengars värde, såpass billiga att de inte kommer påverkas alls av någon övergång till andra bränslen, köper man en helt ny bil kanske man kan fundera över saken men bilar i denna klass kommer vara värdelösa av andra skäl långt innan de påverkas av energifrågan.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]