Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1124727
V70 2.4 2006

Som sagt jag får felkoderna P0106 och P2227.
Efter massvis av googlande så förstår jag att det kan ha med bl.a MAP sensorn att göra.

Jag hittade dock en lös slang, se bild, ska den bara hänga ut sådär?

Jag har sökt så mycket jag kan i forumet och övriga internet. Verkar vara vanligt att få dessa felkoderna, men är det någon som verkligen har hittat lösningen?

Använde en ELM327 med Torque på telefonen för att få fram felkoderna.
Senast redigerad av 1 GSON89, redigerad totalt 0 gånger.
#1124739
Den generiska koden P0106 motsvarar Volvos kod ECM-140A och betyder att det är fel på signalen från tryckgivaren till inloppsröret. Möjligen har detta att göra med den halvlösa slang du hittat. En av de tänkbara felorsakerna är just problem med slanganslutningen.

Den generiska koden P2227 motsvarar Volvos kod ECM-100A och pekar på samma fel: signalen från tryckgivaren till inloppsröret.
#1124746
Tack för svaret!

Frågan är nu var slangen ska kopplas mot, jag hittar bannemig ingen slanganslutning som den når till..
#1124753
Kan tyvärr inte hjälpa dig på den punkten. Men på de bilder på din motor jag hittar på nätet ser den ut att gå framåt, i riktning mot kylaren, vilket kanske innebär att den inte har med tryckgivaren till inloppsröret att göra. Förhoppningsvis kan någon här med samma motor gå ut och titta efter var andra änden på slangen skall sitta.
#1124760
Hittade en bild på hur slangen skall sitta. Det framgår av VIDA att det handlar om en av flera vakuumslangar (1-4 på bilden) från insuget så det är inte helt omöjligt att det hela är relaterat till felkoderna. Men jag är långt ifrån säker på det.
Volvo slang.jpg
Volvo slang.jpg (73.89 KiB) Visad 8025 gånger
#1124765
Jag är tämligen säker på att den lilla lösa slangen, övergår i en vit plastslang, och försvinner in ovanför kylaren på min V70 2005 140hk.
Där satt MAP sensorn på V70I i alla fall.

Men jag kan blanda ihop dom.
#1124766
Slangen skall sättas på den lilla klumpen som sitter under PLÅTbalken som löper över kylaren,
ganska precis mitt på den balken har du en liten bult som håller den klumpen inunder
PlåtBALKEN, men du behöver inte lossa den, bara tryck på slangen, lättare om du har en spegel.... jag bytte min slang då den var sotig som bara den....
metervara på Biltema....
Bild
lite till höger om Warning skylten (Gula). På undersidan hittar du den.
Klumpen mäter lufttrycket !!
#1124819
Tack för alla goda råd mina vänner!

Imorgon ska det tas en nöjesrunda till Biltema, så ska vi se om det hjälper!
#1124820
GSON89 skrev:Tack för alla goda råd mina vänner!

Imorgon ska det tas en nöjesrunda till Biltema, så ska vi se om det hjälper!
Värt ett försök, själva "Klumpen" kan ju ha sagt upp sig. Ny sådan kostar runt 1000 lappen isf.
Heter Atmosfärtryckgivare, hoppas slangbyte hjälper dig. :-)
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]