Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dolofsson
VolvoB20 skrev:Du har fått standardfelet. En liten skitsak som att remmen till AC/Servo/Generator ger upp.

Det finns inget skydd mellan remmarna utan den far in i kamremmen med resultat, motororras för 30.000-120.000 kr.

Grymt svagt att det inte finns en avskärmning på kåpan så det inte händer titt som tätt.
Men det finns väl inte ens en kåpa? Jag kunde titta direkt ned på rem & remhjul efter att ha öppnat huven... Även om det var lite svårt att se.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du ser remhjulen till multiremmen för generator, servo, ac osv.

Kamremmen sitter under en kåpa, men den är inte tät och skyddar så multiremmen kan åka in där när den går av.

Ett brott på multiremmen är ju helt normalt helt ofarligt, men genom en konstruktionmiss är det lisfarligt.
av Ceska
Troligtvis har multiremmen hoppat av och på sånt viss hamnat under kamremmen, vanligaste problem är att generators frihjulskoppling skär vilket ledder att multiremmen börja "fladdra" ordentlig och till slut hoppar av. På vissa bilmodeller tom multiremmens spännarmen (om det finns sådan) ger vika vilken också leder till att den hoppar av.
av pv-johnson
Nu har min multirem också gått av. Den hängde på generatorn utan att ha trasslat in sig i kamremmen. Tur i oturen.
2,4D 2010 17500 mil.
Användarvisningsbild
av tolare
På min V70 2.5FT. 2010 skar ac pumpen och remmen hängde fast bränd i ac hjulet men den remmen gick bara till ac:n har kört så en bra stund. Finns det olika versioner av 2.5 FT?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
bytesintervall på remmarna är 18k
av dolofsson
Vojje skrev:multiremmen borde bytts vid servicen i september. den ska väl kontrolleras. kolla serviceprotokoll.
en sten? kan han belägga att det någonsin hänt...
finns det några skador på något remhjul?
Borde den bytts? Vad baserar du det på?

Tydligen har multiremmen gått itu på längden, därmed delat sig, och en frans från den delningen har tydligen trasslat in sig i kamremmen med överkuggning som följd...

Försäkringsbolaget nekade tydligen skadeanmälan från Volvo... Så nu måste jag kontakta försäkringsbolaget igen för att försöka få ut några pengar på denna försäkringen - 34 mil liksom.. Men jag är ju rädd att det är kört. De kommer ju bara fortsätta hävda att jag gått över 34 mil (ca 0,23% och mindre än en veckas körning) - och att jag inte har några bevis för att felet uppstått innan 15000 mil... :(
Användarvisningsbild
av Camel
dolofsson skrev:Men jag är ju rädd att det är kört. De kommer ju bara fortsätta hävda att jag gått över 34 mil (ca 0,23% och mindre än en veckas körning) - och att jag inte har några bevis för att felet uppstått innan 15000 mil... :(
I din situation skulle jag blivit heligt förbannad. Det är bara att sätta hårt mot hårt. Om körsträckan är så helig att några tiondels procent över gränsen orsakar total annullering av försäkringen bör du genast kontrollera hur stor felvisningen är på vägmätaren i bilen. Normalt går hastighetsmätaren fel med plus flera procent. Om detta gäller vägmätaren också vet jag inte. Men jag skulle kontrollera detta noga. Om den också går fel flera procent så är ju saken klar. Istället för några mil över gränsen har ju körsträckan för bilen istället inte passerat gränsen. Hur du praktiskt går till väga när bilen inte är körbar vet jag inte. Men eftersom det är stora pengar på spel kan det ju löna sig att anstränga sig lite. Det borde finnas möjlighet att få detta uppmätt på rullande landsväg och dessutom få ett intyg på hur rätt vägmätaren går. Som sagt: om man ifrågasätter en avvikelse på körsträckan med 0,23% när felvisningen på vägmätaren sannolikt är flera % så tror jag att man ska bemöta detta med samma medel. Däremot har jag inga tips hur man ska hantera eventuell övertid på tidsgräns.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Stångas på! Du har väl varit kund där länge?
Goodwill från Volvo är nog svårare då det rör en äldre bil.
av Kimmen90
Hur kan vissa remmar ha en intervall på 12k mil, 18k mil eller som på min bil 24k mil.

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!