Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Jag får det till att din främre sensor heter: 8627750

Verifiera gärna att ditt chassinummer slutar på 54462

Lite disclaimers i det hela att det finns lite olika men om du har chassinummer lägre än -92351 så ska det stämma.
av mallesoft
sensonic skrev:Jag får det till att din främre sensor heter: 8627750

Verifiera gärna att ditt chassinummer slutar på 54462

Lite disclaimers i det hela att det finns lite olika men om du har chassinummer lägre än -92351 så ska det stämma.
Hej YV1RS58K212054462, då går det att köpa den på http://www.reservdelar24.se/bosch-1149357.html, isåfall är det 1800 insparat där :D

men motorkoden är inte samma?
av sensonic
Jag har kollat lite också och den sonden är lite skum. Du får träff på ett VW artikelnummer. Kolla på skruvat, där får du ett annat Boschnummer.
av MickeM
mallesoft skrev:Då ska vi se, jag fick ut 2 st koder
https://www.obd-codes.com/p0301 som kan vara lambdan
och P1237? vetifan
Någon som vet?

Bilen smårycker,Ryker, Går ojämt och luktar KAT satan, mest troligt lambda
Universal OBD-läsare skall tas med ett par kilo salt.
Dom läser inte på Volvos protokoll = nästan rätt (som bäst).

P0301 betyder ju misständning cylinder 1.
Knappast lamdan som är skyldig. I så fall i kombination med en massa andra misständningsfelkoder. Mycket långsökt.
Tändspole, tändstift, spridare, mm, som har med endast cyl1 att göra är troligt.

Går den ens på cyl1, eller bara på 4 cyl?
Skulle annars förklara lukten, rycken, mm.

P1237 = betyder ju "felaktigt turbotyck" ungefär. Dvs ECM 6806 är närmast på Volvos protokoll.
Knappast lamdan där heller.....
av mallesoft
Hmm, bäst att ta hela historien från början, först vill jag klargöra att den 149 kronors obd läsaren var ett riktigt långskott från mig, hade den funkat så var det värt det :) har alltid velat testa, visste att det är näst intill skräp.
För några dagar sedan tände sig motor lampan och emissioner och service behövs, bilen gick småryckigt hem, googlade och de 5-10 första svaren jag fick var just Lambdafel på övre lambda och flera svar ledde hit till jagrullar, så jag gick lite efter slutledning och eran expertis här.

Jag får helt enkelt lämna in för felläsning, men mina misstankar är ännu lambdan.

Under de 3 år jag ägt den så har den inte någonsin krånglat, detta är första allvarligare fel
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...