Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du verkar några hundra % skickligare än mig på elektronik, jag vetetusan hur jag ska lyckas få till GSM utan att bli ruinerad, alls verkar ju gå över canbus till Volvos värmare, stämmer det?

På min Sharan var det bara att ansluta ström till en av kablarna till värmaren och så startade den, så då var det ju busenkel att montera en GSM lösning.

Konstant ström och jord till GSM-prylen, sen en kabel från den till rätt stift på värmare.
fredriknilsson skrev:Räcker det inte med en AEM + applikationen som aktiverar AEM plus applikationen fjärrstart? Sedan köper du ett GSM-relä och kopplar till AEM. Det kan inte vara frågan om 10 000 kr...
Så om jag förstått detta rätt så behöver jag AEM-box (det är fördraget för den), kostar hos Volvo 2605kr

Mjukvara för fjärrstart från Volvo för någon tusenlapp

Samt en GSM-enhet, typ svindyra http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... No=1883806 eller så köper jag med fördel samma GSM-relä som jag styr värmaren i Sharanen med, http://gsm-start.se/sv/fjarrstyrda-rela ... sm-rela-dc

Det enda jag nu egentligen funderar på är om jag köper ett universal GSM-relä, hur vet jag vart det ska anslutas i bilen, finns den en ledig plint ”GSM start” på AEM enheten eller hur fungerar det? :D
Bifogar bild på det Volvo vill ha för mjukvara och AEM-montering om man lämnar till dem

GSM-enheten för 1199kr verkar de inte vilja ta i med tång :D
Bilagor
AEM och mjukvara.jpg
AEM och mjukvara.jpg (124.4 KiB) Visad 610 gånger
Har du inte värmare i bilen med start via färddatorn redan? De två sista applikationerna är just det som du beskriver att du har i första posten. Det ska du inte betala för en gång till!
Det som benämns som elbox är själva AEM-enheten. Den installerar du lätt själv. Sedan behöver du 2 mjukvaror. Själva mjukvaran för AEM samt fjärrstart.
Utöver det kan du om du vill köpa en kabelsats till AEM för inkoppling av gsm-relät om du inte kopplar direkt på stiften i AEM-boxen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såhär svarade Volvo när jag frågade om värmaren skulle gå igång vid jordning av B3 på AEM förutsatt att jag har mjukvaran för fjärrstart. Enligt dem verkar det ju inte vara jordning av B3 som drar igång värmaren vilket jag tidigare trott vid lite googlande...

Insignalen från antennen när du trycker på dosan kommer på stift B3 och är en digitalsignal som är pulser med varierander tidsperioder. Signalen varierar mellan 3V och 5V. Och om du lyckas få till rätt signal måste den vara programmerad med systemets funktioner också. Och lägger vi i den mjukvaran och de saknar utrustning för systemet så kommer det komma felkoder och funktionen kommer spärras av CEM.
Varför läste ni inte i tråden jag gjorde på SVXC? Där går jag igenom och beskriver allt, inklusive kretsdiagram för en lås och håll funktion med avstängning vid upplåsning. Allt via AEM och en simpel 50kr eller så krets.

Förresten så är det INTE en pulsad signal utan en vanlig JORDning mot AEM som aktiverar fjärrstart... Så länge AEM pin #3 hålls jordad körs värmaren, den stänger av så snart pin #3 blir flytande eller +12v. Därav lås och håll funktion för att slippa ha ett GSM relä som ligger aktivt och suger ström utöver värmaren...

Att det sedan kräver att rätt mjukvara är laddad ser jag som självklart, där har ju jag som sagt laddat min CEM själv utan att betala dyra pengar på Volvo. Men för er andra så får ni väl åka och pröjsa :D
Jag använder den här för GSM-styrning av värmaren i min V70 -02 sedan åtta år tillbaka:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... elektronik

Se post 10 och framåt. Funkar utmärkt.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]