NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant hörrni, det här ger mig genast mer kött på benen i ämnet. Då blir det nog inte lika enkelt som jag hoppats, men det vore skönt att bena ut det och i sinom tid lösa det.

Perra: Du får gärna ta en titt vid tillfälle, jag vet inte om hur behöver lossa några paneler för det utan mer bara böja undan mattan som går upp mellan handskfacket och vattenfallet.
Ja precis. Jag bad personen som var på skroten åt mig att leta specifikt efter den kabeln men han hittade den inte, så det förklarar väl också fenomenet med att det från fabrik är inbyggt i cd-läsaren och kabelhärvan ser annorlunda ut.

Jag blir däremot inte klok på huruvida det faktiskt går att byta cd. Nästan så att jag får fråga Volvo direkt men svaren därifrån brukar inte alltid vara helt korrekt heller dessvärre. Söker på man här på forumet så verkar de flesta säga att det INTE går att byta cd-läsare från en skrotad bil, alternativet är att köpa en ny och gifta in den med bilen.
Känns ju som att det rent krasst faktiskt GÅR att gifta en gammal enhet med en annan bil men att Volvo inte VILL pga stöld etc etc. Kan ju tycka att det borde räcka med att visa upp kvitto på köpet för att komma förbi det men vad vet jag...
Vad ska du byta i CD-väg menar du? Ska du byta till en annan läsare eller CD-växlare? Byter du bara läsaren så borde det räcka med en ITP remove, byter du till växlade behöver du mjukvara också. När jag som sagt lät ladda mjukvara till min iPod/USB så var det inga konstigheter med att jag köpt den på skroten, no questions asked. Men om du är osäker så hör med din verkstad vad som gäller, ifall de mot förmodan tycker annorlunda.

Edit: Läste lite fel och jag kanske fortfarande tolkar dig fel men vadå inbyggt i CD-läsaren? CD-läsaren är Cd-läsaren, sen om det är inbyggt i samma styrenhet är ju en annan femma. I sådana fall ska det bara vara kablage du behöver. På min bil tror jag styrenheten i fråga som sköter det heter integrated audio module (IAM), det till trots att det bara är radio, aux och CD.
Ja det kanske blivit lite snurrigt. Jag talar om cd-läsaren. Det är ju den som har alla kontakter och såna prylar.
Plockar man bort fronten på vattenfallet (mittkonsolen) för att ta ut stereoenheten så är det liksom, det som är det. Radio och allt annat är inbyggt i den enheten. Så det är inte enbart en cd-läsare utan hela klabbet är däri.
Därför tolkar jag tidigare inlägg som att de som har USB från fabrik har detta INBYGGT i cd-enheten, inga "lösa delar" eller styrenheter för detta - eftersom de med fabriks-USB verkar sakna dessa styrenheter, alternativt att de är placerade någon annanstans än vad som rekommenderas i eftermonteringsbeskrivningen.

Hoppas det blev tydligare, såhär efter lite vin. :lol:
Sorry för fördröjningen, här kommer lite bilder från min. (har USB/Ipod-interface, men inte telefonanslutning i min)

Ej säker på var själva "USB-avkodningsenheten" (eller om det är 30797719??) sitter, men bakom vattenfallet så finns det iallafall ingenting annat vad jag kan se.

Bild

Bild

Bild

Bild
Perra_367 skrev:Sorry för fördröjningen, här kommer lite bilder från min. (har USB/Ipod-interface, men inte telefonanslutning i min)

Ej säker på var själva "USB-avkodningsenheten" (eller om det är 30797719??) sitter, men bakom vattenfallet så finns det iallafall ingenting annat vad jag kan se.

Bild

Bild

Bild

Bild
Det där är tyvärr inte cdspelaren, det där är endast skärmen tyvärr.

Ska riva min hp stereo på fredag, kan kolla hur det sitter på denna (my11 orginal usb) med extra kablage separat från usb..

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]