Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I fjol körde jag ett tag på Continental Sport Contact 5 205/45R17, där försvann halva däcket på 8-900mil innan jag sålde dem.
I år har jag kört på Michelin Pilot Sport 3 205/50R16 och kört 1400mil sen montering och det är 6,5mm bak och 5mm fram kvar.
Det blir inte så många mil på sportigare däck, men där är ju ett helt annorlunda grepp i dem.

Bilen är en 855GLT -96
MartinS skrev:hehe, titta fort på supersport däcken, för mönstret kommer vara borta innan du hinner blinka.. :) Grymt däck på alla sätt, men urusel livslängd.
Hur upplevde du den urusla livslängden? Jag och flera av mina vänner har nämligen motsatta erfarenheter, där Supersport håller nästan dubbelt så länge som liknande högprestanda däck...

.
Ted68 skrev:Men varför sliter en fwd mer däck?

Bakdäcken lär ju inte slitas så mycket, eller tänker jag fel?
Framdäcken på en FWD ska ju både styra och gasa. Jag kan inte exakt vilka faktorer om hur däck slits men jag antar man kan se det som att man använder mer av däckets greppkapacitet och oftare. På en AWD fördelas slitaget lite jämnare mellan fram och bak vad gäller att få ner kraften i backen vilket avlastar framdäcken.
Visst sliter en FWD mer framdäck än en RWD eller AWD, men är man lite smart/ekonomisk så skiftar man fram/bak rätt ofta(innan differansen blir för stor så det påverkar funktionen) så får man genast ut betydligt längre livstid ur däcken, och slipper stå där med 2 sopslut och 2 "nästan nyskick" däck. :P
Lucif3r skrev:Visst sliter en FWD mer framdäck än en RWD eller AWD, men är man lite smart/ekonomisk så skiftar man fram/bak rätt ofta(innan differansen blir för stor så det påverkar funktionen) så får man genast ut betydligt längre livstid ur däcken, och slipper stå där med 2 sopslut och 2 "nästan nyskick" däck. :P
I det läget är det ju iofs bara att köpa två nya likadana och flytta fram bakdäcken, så totalt sett gör det ingen större skillnad ekonomiskt.

Skillnaden mellan FWD och AWD borde rimligtvis variera beroende på hur man kör också. Med sån AWD som Volvo har som bara griper in ibland borde det bli rätt liten skillnad vid lugn körning eftersom effekten ändå går ut fram då.
SBergdahl skrev:I det läget är det ju iofs bara att köpa två nya likadana och flytta fram bakdäcken, så totalt sett gör det ingen större skillnad ekonomiskt.
Ja visst kan man göra så, men det förutsätter ju att dom däcken fortfarande finns att köpa(vilket iofs sällan brukar var något problem), men då får man istället försöka komma ihåg att åldern skiljer på däcken, och komma ihåg vilka däck det är som är äldst.

Personligen, av ingen direkt anledning mer är nojjeri, är jag lite anti till att bara byta 2 däck/1 axel dock. Känns bättre att samtliga däck har lika många mil och ålder.. Men som sagt, det är väl mest nojjeri från min sida :P
Lucif3r skrev:
SBergdahl skrev:I det läget är det ju iofs bara att köpa två nya likadana och flytta fram bakdäcken, så totalt sett gör det ingen större skillnad ekonomiskt.
Ja visst kan man göra så, men det förutsätter ju att dom däcken fortfarande finns att köpa(vilket iofs sällan brukar var något problem), men då får man istället försöka komma ihåg att åldern skiljer på däcken, och komma ihåg vilka däck det är som är äldst.

Personligen, av ingen direkt anledning mer är nojjeri, är jag lite anti till att bara byta 2 däck/1 axel dock. Känns bättre att samtliga däck har lika många mil och ålder.. Men som sagt, det är väl mest nojjeri från min sida :P
Jag vill ha samma egenskaper på fram och bakvagn, så finns inte samma däck att tillgå så köper jag hellre fyra nya däck än två udda.
Jag skiftar dock sällan fram och bakhjul eftersom de sliter olika beroende på vilken axel dom suttit på.
Mwi skrev:Enligt den här artikeln på SVT så sliter diesel och el-bilar mer däck på grund av vridmomentet men även högre vikt har betydelse för däckslitaget och att däcken idag har bättre prestanda.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bilda ... re-an-forr

Hm.. Jag kan se logiken i det.. men förstår ändå inte så hur mina vinterdäck klarade sig så bra under dom mil jag körde på dem, men sommardäcken gick åt som om jag gjorde burnouts varje dag. :/
Vintern var ju lite snöfattig också så det var många asfaltsmil med vinterdäcken, men inte en mm har ju slitits bort!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97