NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syncro
Som rubriken lyder så har jag en trasig drivknutsdamask på höger inre.
Bilen som det gäller är en Volvo V50 D2 från MY2011.

Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av detta jobb? det jag undrar specifikt över är:
*Enligt VIDA skall växellådan dräneras på olja innan arbetet påbörjas, är detta nödvändigt?
*Finns det något bra ställe att inhandla den inre damasken ifrån. volvo vill ha drygt 950:- för både den yttre/inre. men det är bara den inre som behövs.
*är drivknutarna delbara (höger eller vänster)?

annat som man bör tänkta till på innan man sätter igång?

Mvh
Senast redigerad av 1 Syncro, redigerad totalt 0 gånger.
Okej, men då verkar det ju vara ganska smidigt.
Var det enkelt att ta isär knuten?

Jag har försökt leta fram lämpliga alternativ till orginaldamasken, dock är det ingen som har redovisat att den garanterat passar, utan de flesta verkar vara av universalmodell.
Nu är bytet genomfört. det gick relativt smidigt.
Lärdomar som har dragits:

*Oljan i växellådan bör dräneras innan drivaxeln demonteras, annars så kommer det rinna ur en viss mängd.
*Jag blev tvungen av ta bort en plastarm till DSTC systemet som satt monterad i länkarmen. detta för att underlätta utförseln av drivaxeln.
*Drivaxeldamasken(inre) har ett speciellt utförande orginal, med tre tjocka tungor som tätar mot drivknuten. detta pga att knuten inte är rund, utan har 3 försänkningar i knuten som måste avtätas.(om man nyttjar "konventionella" damasker och tänker demontera en drivknut för att montera dessa, så rekommenderas att köpa volvos orginal pga. detta utseendet)
* vid demontering av länkarmen så är det svårt att komma åt med en "normal" avdragare. jag nyttjade X-antal plåtbitar som placerades mellan knuten och muttern för länkarmen. när sedan mutter skruvades uppåt så blev det en pressande kraft nedåt, som gjorde att länkarmen gick att demontera.

Jag nyttjade en flexible neoprendamask, så jag har inte tagit isär någon av drivknutarna.

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]