Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
jaha då har det hänt som jag fasat för, min 4wd är försvunnen. Inga felkoder att finna vilket pekar på
Vinkelväxeln eller hylsan i den. Nu till min fundering, någon här som "lagat" med att helt enkelt svetsat hylsan som troligen är rensad
från allt som skulle kunna ge 4WD!!
Har inte fått upp bilen än på lyft o kollat om kardanen går att snurra med P-läget ilagd o hjulen i luften!
Om så att det snurrar så är det väl konstaterat detta som spökar???
Jag vill ogärna lägga 15 - 20 papp på detta då bilen är 13 år gammal....och en svetsning som håller så vore det värt det,
det är ändå bara skit med Volvos 4wd som håller "runt hörnet". Min Vinkelväxel byttes vid 6300 mil förra gången så nu höll den faktiskt
i "hela" 10 000 mil.
Kompisar med 4wd och andra fabrikat har aldrig nånsin haft problem med sina bilar......borde hålla bilens livslängd tycker iaf jag.
Kompisar med Porsche, Santa Fe,Subaro, Honda CRV osv. för dom finns inte felet ens på kartan!
Ang. svetsningen, går det enkelt att punkta detta?
jag har inte själv kollat hur det ser ut därunder!
Kommer man åt utan en mängd demonteringsarbete?
Hur skulle ni ha gjort i mitt ställe?
Just nu besviken o förargad....
av Alexas
Jag vet inte hur snabbt vinkelväxeln snurrar när den går normalt (95% fram och 5% bak) men det är inte omöjligt att du får vibrationer om svetsningen inte är helt jämn och fin.

Vilken årsmodell har du? Jag har bara hört talas om ras på AWD med den svaga hylsan, alltså Haldex fram till 2005. Efter 2006 när den förstärka hylsan började monteras har jag fått uppfattningen av att problemet i princip försvunnit helt bortsett från enstaka sällsynta fall och långmilare.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Schmoyoho
Kikade lite snabbt på bildelsbasen och en vinkelväxel verkar kosta mellan 3-6000 kr där. Hade lite svårt att hitta någon med rätt art.nr men för de pengarna plus några slantar för en ny hylsa så borde man väl kunna komma undan till ett rimligt pris.

Alexas: Allting snurrar lika fort fram till haldexen, dvs kardanen snurrar med bilens hastighet men sen hur mycket kraft som överförs till bakhjulen beror på hur mycket haldexen låser. 5% betyder att pumpen bara jobbar lite, 100% så jobbar den med fullt tryck och låser kopplingen helt. Har hört lite olika om när hylsan/vinkelväxeln förstärktes men på de förstärkta bilarna verkar de hålla om man inte stämplar järnet från stillastående eller i övrigt aktivt plågar grejerna. EjS hade ju en XC70 D5 AWD (minns inte årsmodell men 2009-2010 kanske?) som gick på bana och allt möjligt, det sladdades och det gasades och den hade fungerande fyrhjulsdrift när han sålde den vid 20-något tusen mil.
Användarvisningsbild
av wissel
Tackar för svaren, nu blir det Gotland ett tag sedan på det igen.
Jag är egentligen inne på att antingen svetsa eller borra rätt igenom hylsan o ut i godset på v-växeln!
men det vore intressant om någon har svetsat eller gjort andra "helande" åtgärder!
Om jag hittar begagnat och ny hylsa så är det troligen en kostnad på 6 000, sedan jobbet på det, 6000:- ??
Känner mig lite beredd att chansa ?!?
av Exyzäta
Sitter och kollar på ett kvitto på en reparation av just vinkelväxel med hylsa på min S60 awd -03.
Detta gjordes av Maskin och bil i Ludvika 2015-12-14 och kostade 7200:-
Har två års garanti enligt kvittot.
Användarvisningsbild
av wissel
Har nu haft bilen på lyft, P-läge på automat, tändning av, kardanen snurrar utan att framhjulen rör sig. Man jan känna
splinsen om man vrider sakta sakta, men det "hoppar över ganska lätt. Väntar nu på tel. från Marcus Ludvika Bil o maskin.
Hoppas nu bara att han hör av sig o gör ett bra jobb sedan......återkommer.
Användarvisningsbild
av wissel
2ägaren skrev:Har en xc70 01 med fungerande 4 hjulsdrift stående. Är du intresserad av begagnad del?
Nej men Tack iaf.
Tror inte heller den passar dessvärre. Blir en tur till Ludvika Onsdag morgon....

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]