Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rallymackan
Hej... Jag har en volvo V70 Kombi 2.4 D5, 163 Hk 2007 Motorkod: D5244T5 som låter som en tändkulemotor/båtmotor..
Jag har kört felsökning på den tre gånger o fått tre olika svar. ena gången ingen ström till spridarna ( men ja kör ju med den) alltså så går den ändå andra gången så fick jag att de va strömfel på andra, tredje o fjärde spridaren, tredje gången så fick jag att det var spridarfel. men inget utförligt vad som var felet.. Jag har kört med all sorts rengörning som finns att köpa. Ända skillnaden är att den ökar soppaförbrukningen som f++n.. ja har testat att slå i både utspädd motorolja med lite bensin i, jag har hällt i 2 takts olja.. detta testade jag för att bilen har stått avställd över ett år... så ja prövade detta enbart ifall en spridare kärvat lite.
Så nu då kanske lite knäppa frågor ;)
är det vanligt att spridare kärvar på 06-07, eller är brott på kabelpiskan vanligt fel.. luftmassemätaren kanske??
eller är det någon som vet några andra fel som var vanliga på 06-07??
Att lämna in den på volvo känns sådär .. de blir ju oftast jävligt mycket pengar, känns sådär med tanke på att bilen har gått 48,000 mil, men förra ägaren har kostat på den massor med nya hjullager, avgassystem, partikelfilter, bussningar, länkarmar osv... så ja vill ändå lägga lite tid o pengar för att få den att funka ;)
Tacksam för alla tips ja kan kolla upp :)
av MickeM
Detta har jag hört förr.

EGRventil eller trasiga ventillyftare minns jag var vanliga orsaker.

Sök "fiskebåt " i forumet.
Åtskilliga inlägg...
av rallymackan
tack... men de rasslar ju inget om motorn... så trasiga lyftare känns lite konstigt... men det där med EGR ventilen köper jag... för dunket kommer ju ifrån luftburken. o låter Ännu mer dunkande om ja kopplar ur LMM mätaren... så Nästan slår de i luftburken
av MickeM
Det blir HÅL i lyftaren enl vissa. Därmed inget rassel.
Men detta har jag bara läst här....
Vakuumläck, kan också ge båtliknande ljud. En Merca 300 lät lite tändkula för mig en gång pga vakuumläck modell större.
Motorkuddarna läcker ofta vakuum på dessa Dieslar, har jag läst här.
Även dåliga spridare skapar ljud i motorgången.....

Använd sökfunktionen, och läs de andra trådarna.
Jag bara nämner vad jag erfarit, och försöker minnas vad jag läst här....
Användarvisningsbild
av Någonting
Det kan vara motorkuddarna som inte är täta. Titta på den här filmen och se om ljudet ändras om man gör som han gör i filmen.

av rallymackan
Någonting skrev:Det kan vara motorkuddarna som inte är täta. Titta på den här filmen och se om ljudet ändras om man gör som han gör i filmen.

Nää, de va ingen skillnad... men tack för tipset.. de visste jag inte att dom kunde gå sönder så
av Ceska
rallymackan skrev:tack... men de rasslar ju inget om motorn... så trasiga lyftare känns lite konstigt... men det där med EGR ventilen köper jag... för dunket kommer ju ifrån luftburken. o låter Ännu mer dunkande om ja kopplar ur LMM mätaren... så Nästan slår de i luftburken
Just den här dunkande påminner mig om trasiga ventillyftarna (hål i någon eller några) från "berömda" VAG PD motorer, och orsaken till detta är fel motorolja/misskötsel av service intervaller.
av rallymackan
MickeM skrev:Det blir HÅL i lyftaren enl vissa. Därmed inget rassel.
Men detta har jag bara läst här....
Vakuumläck, kan också ge båtliknande ljud. En Merca 300 lät lite tändkula för mig en gång pga vakuumläck modell större.
Motorkuddarna läcker ofta vakuum på dessa Dieslar, har jag läst här.
Även dåliga spridare skapar ljud i motorgången.....

Använd sökfunktionen, och läs de andra trådarna.
Jag bara nämner vad jag erfarit, och försöker minnas vad jag läst här....
Hej ... nu har jag gått igenom vakuumslangarna... motorkuddarna o slangarna var hela... Sen köper jag det där du skrev om lyftarna... för när ja läste vad du skrev så kommer jag ihåg att ja reagerade på att de lät rätt mycke om motorn när ja varvade ur den.. så ja ska fasen skruva bort ventilkåpan på måndag o kolla lyftarna på den.. så tack för tipset :)
av Alexas
Jag fick lyftarna bytta på min D5244T4 (xc70 -06) för en vecka sedan. Jag hade förutom tickande lyftare också ett båt-liknande dunkande oljud. Efter nya lyftare är går den så fint så :)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]