Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110590
Men värmen kan ställa till med mycket problem :wink:

Bara ett långskott men vet du ifall motorlampan lyser när tändningen är igång och bilen inte vill starta då den är varm?
#1110854
Vevaxelgivaren? Jag har bytt kamaxelsensor/givare, är det inte samma sak?

Träffade en på jobbet idag som hade en farsa som är bilmekare och han hade för sig att han hört något om att startsolenoiden kan vara ett startproblem, han pratade något om att den inte slår till men att startmotorn ändå går runt???? Låter för min del lite konstigt men vad vet jag! ??:-/
#1110891
Vevaxel och kamaxel är inte samma sak nej :D ena sitter i botten av motorn och dom andra sitter i toppen :P

.. Vevaxelgivaren sitter vid svänghjulet, som sitter under kamaxlarna enkelt förklarat.

Om det vore så att startmotorn snurrade men inte slog ut till svänghjulet skulle det höras, tydligt. Den skulle gå tomme, noll motstånd. Skulle inte vara det där klassiska "njutnjutnjut" ljudet, utan snarare "vrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRR"-ljud (fan va lätt det är att förklara ljud i text :lol: )
av jfk
#1111438
Ja,det kan mycket väl va som MickeM skriver. Bytte nyss gasspjäll,till ett renoverat. Det gick på 3400:- hos atech2. Spjället som jag hade var ett MagnetiMarelli med vit etikett.Nu går bilen igen,men med lite otur kan man få programera om spjället,enl bruksanvisningen som med följde. (Dessa spjäll är ren ondska i sin allra renaste form,och konstruktörerna till detta kommer säkerligen att hamna i Dantes nionde krets av helvetestratten)
#1116045
Har den inne hos Volvohandlaren i trakten som gjort felsökning, hittade fel i Styrboxen, någon lödning/krets till bränslestyrningen som är dålig och inte klarar värmen. Dom testade att kyla ner styrboxen efter den blivit varm och då startar den, så nu blir jag :-O) 13000 kr fattigare men "förhoppningsvis?" med en fungerande bil igen, Bildelsbasen hade tyvärr inga styrboxar som var tömda på programvara/information vilket tydligen är nödvändigt och måste i stort sett göras när de sitter kvar i bilen man tar den ifrån ??:-/
#1116122
Görgen3 skrev:Har den inne hos Volvohandlaren i trakten som gjort felsökning, hittade fel i Styrboxen, någon lödning/krets till bränslestyrningen som är dålig och inte klarar värmen. Dom testade att kyla ner styrboxen efter den blivit varm och då startar den, så nu blir jag :-O) 13000 kr fattigare men "förhoppningsvis?" med en fungerande bil igen, Bildelsbasen hade tyvärr inga styrboxar som var tömda på programvara/information vilket tydligen är nödvändigt och måste i stort sett göras när de sitter kvar i bilen man tar den ifrån ??:-/
Hade liknande problem i styrboxen jag med fick den omlödd för 300kr. Sen är det bara att ta en styrbox från en liknande bil på skroten för det går att rensa styrboxen och programmera om dom, detta är något volvo inte har någon kunskap av därav att dom säger köp en ny. OBD-tuning i Karlstad sysslar med sådant och det var där jag fick min styrbox omlödd.
#1116137
Att kyla ned elektronik behöver inte vara lödningar som pajat. Kan även vara komponenter som som tex kondensatorer som leder över /kortsluter när de blir varma. Men att kolla över lödningar brukar vara det första och enklaste man gör och helst med lupp :wink:
Byta Mätarhus v70 2005

Hej alla. Jag har en fråga som jag undrar […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!