Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
FyoDisco skrev:En annan snabb fråga bara; om man hissar upp bakändan av bilen och sedan startar motorn, ska hjulen ändå snurra långsamt trots att växeln är i friläge?
Ja det kan dom allt göra. Det är ju inte 100% fritt i neutral, allt snurrar ju fortfarande om det inte finns något motstånd. Hjulen ska dock gå att stanna med handkraft utan problem.

Och det är väl självklart att tanken är full när man måste byta/plocka ner den :lol:
Blir ett tankbyte då! Hur ska jag tömma tanken på de dryga 50 literna soppa som finns där?

Sen hade jag tänkt passa på att byta bränslefilter förra helgen och för att göra det måste man enligt Haynes dumpa bränsletrycket. Det ska man göra genom att ta bort säkringen för huvudpumpen, starta bilen och låta den gå tills den stannar. Jag lät den gå men den stannade aldrig. Är det något som är fel? Jag provade även att ta bort säkringen för förpumpen men det blev ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur länge lät du den gå? Låter ju annars som någon smartskaft har kopplat pumpen direkt på tändningen.

Men dumpa bränsletrycket... Det beror lite på.. Dels hur länge bilen stått, trycket försvinner ju med tiden. 85x70, som iofs har ett helt annat bränslesystem, tappar trycket på max 2 dagar, i regel 1.
Sen kan man väl argumentera hurvida det egentligen spelar någon roll. Det som händer när det är tryck kvar är ju att det sprutar ut en del bensin när man lossar på slangen.

Fast, har inte B230F en ventil på fuelrailen som man kan trycka in? Har den det så är det ju den man ska använda.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Runt en och en halv timme tror jag om jag minns rätt. Så lång tid borde det väl inte ta?

Bilen står ganska länge nu så bränsletrycker sjunker säkert tillräckligt mycket. Om det är någon ventil på fuelrailen vet jag inte, men det är nog möjligt.

Återigen, hur ska jag tömma den nuvarande tanken på bensin? Det är mitt nuvarande bekymmer även om det egentligen inte är så stort. Ska jag slanga ut all soppa genom påfyllningsröret?
Hemma på permission igen och det är äntligen dags för lite bilmeck. Just nu håller jag på att tömma tanken. Det tar sin lilla stund då det nog är runt 50-55 liter i tanken, och hittils har jag fått ut runt 20 liter. När tanken är tömd är det dags att demontera den, hur gör jag det på bästa vis? Jag har kikat lite snabbt i Haynes och där står nog allt jag behöver veta, men tänkte om ni här kanske har några tips som kan underlätta eller något sådant.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Dags att ta ner tanken nu men inte helt oväntat så är alla skruvar rostiga. Det är nog vanligt att få bort alla med en hylsa. Finns det något annat sätt att lösa det på? Svetsa eller värma går inte, eller?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]