Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sp123ltd1
Hejsan!

Jag har en V70 GLT som gått 32k mil som helt plötsligt inte vill starta längre. Bilen hade stått lite mer än en vecka när jag skulle starta den och då gick den igång men dog sedan direkt. Efter det så har det bara klickat i startmotorn så antog att det var batteriet som börjat bli dåligt. Men efter att ha laddat batteriet helt fullt försökte jag igen men den gick inte igång. Startmotorn går men det är precis att den inte tänder till hör man. Lät startmotorn gå i typ 5 sek och den kom närmare och närmare att gå igång men lyckades ändå inte starta. Bilen har 3/4 tank. Vad kan detta bero på?

Tänkte kolla detta imorn:
1. Försöka starta med startgas för att kolla om det är tändningen eller bränslet som krånglar.
2. Kontrollera tändstiften så de ser fräsha ut.
3. ???

Tacksam för hjälp!
Började med att ta ut tändstiften och kolla om de så fräsha ut och det var inget fel på dem. Lät motorn och stiften lufta ett tag innan jag satte tillbaka dem. Testade att starta bilen med hjälp av startgas men lyckades inte få igång. När jag nötte lite med startmotorn så gick den i princip igång men så fort jag släppte startmotorn så dog den.

Är det dumt att försöka bogsera igång bilen?
Kan bli glapp i bilens mottagare till startspärren. Sitter inbyggd i ringen runt tändningslåset, den känner av transpondern i nyckeln. Då fattar inte bilen att den ska stänga av startspärren.
DayDreamer skrev:Är det startspärren så ska bilen starta som vanlig men sedan dö efter 2 sekunder.
Det var detta som hände första gången jag skulle starta den. Efter det har den aldrig gått igång ordentligt så borde inte var det som är problemet? Har testat med 2 olika nycklar och det var ingen skillnad. Har även tagit loss antennringen och undersökt den men den såg helt ut och kontakterna var rena och fina.
sensonic skrev:Har du kompression? En matsked motorolja i vardera tändstiftshål för att bygga ny oljehinna kanske. Tänkte mest eftersom den nästan startar när du nöter på startmotorn.
Hur vet man om man har kompression? Kan det var skadligt att hälla i motorolja om man redan har kompression?
Lucif3r skrev:Har man inget komp går startmotorn ovanligt lätt.
Finns ett gammal gött inlägg från Pettsson indikerar att det krävs bra kompression, dvs det kan vara så att startmotorn inte löper superlätt och likväl är kompet problemet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=79625

32000 mil säger du? Skött oljebyten klanderfritt de sista 5000 eller dragit ut på det? :)
sensonic skrev:
Lucif3r skrev:Har man inget komp går startmotorn ovanligt lätt.
Finns ett gammal gött inlägg från Pettsson indikerar att det krävs bra kompression, dvs det kan vara så att startmotorn inte löper superlätt och likväl är kompet problemet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=79625

32000 mil säger du? Skött oljebyten klanderfritt de sista 5000 eller dragit ut på det? :)
Tack har letat lite efter det inlägget men hittade det inte! Köpte bilen i somras så har bara kört ca 500 mil med den men serviceboken är helt ifylld och är typ 300 mil till nästa byte :)
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]