Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1114828
Hej Bullen

Jag har sannolikt möjlighet att handla en ny V90 Cross Country med en hygglig rabatt, men det blir såklart en väldans massa pengar iallafall. Det handlar om en helt privat ekonomi och normala inkomster, så jag är intresserad utav att inte begå ekonomiskt självmord helt enkelt.

Idag åker vi XC90 D5 AWD R-design 2013, självklart en smådyr bil att rulla med. Kör väl mellan 1700-2000 mil per år, drar lite husvagn osv. Två barn. Trivs med bilen generellt, men högt att lasta cyklarna på taket dock. :-) Har provat S90, och det är ju ljusår modernare bil. V90 CrossCountry kommer nog vara en fantastisk familjebil.

En V90 Cross Country med D4, manuell, vit eller svart, Business (LED strålkastare, parkeringssensor, automatisk avbländning innerspegel, elektriskt inf. ytterspeglar), drag, stänkskydd, borttag emblem, Apple CarPlay, integrerade bältesstolar bak. För en sådan hade jag sannolikt fått betala 340-350 tusen någonstans.

Vad är den bilen värd om låt säga 3 år eller 5 år? Vad kan man förvänta sig? En vit XC70 2014 diesel, manuell, 6000 mil, kostar idag ca 270.000:-.

Kan man lura sig själv till att det totala bilägandet inkl. värdeminskning, skatt, bränsle osv. är billigare på en sådan jämfört med vår XC90?

Hellst skulle jag önska automat också, men det kostar 20,000:- extra. Jag är ute efter att få en acceptabel ekonomi, och funderar på om det är värt det helt enkelt. Blir bilen mer värd begagnad med automat?

Spekulera gärna, jag behöver stöd. :-)

Tack

/Putteman
#1114831
Jag tror inte bilen blir så mkt dyrare som begagnad att du "tjänar" på att ta med automat. Däremot tror jag att bilen blir mer lättsåld med automat.
Sedermera tror jag att bilen betingar ett värde om ~220 000 om tre år.
#1114835
KARDOX skrev:Jag tror inte bilen blir så mkt dyrare som begagnad att du "tjänar" på att ta med automat. Däremot tror jag att bilen blir mer lättsåld med automat.
Sedermera tror jag att bilen betingar ett värde om ~220 000 om tre år.
Är det inte lite lågt med 220 om tre år. Jag får i inbyte för min V60 R-design-11 175.000 och på blocket ligger dom just under 200. Då är den 5 år gammal.
#1114836
Thoman skrev:
KARDOX skrev:Jag tror inte bilen blir så mkt dyrare som begagnad att du "tjänar" på att ta med automat. Däremot tror jag att bilen blir mer lättsåld med automat.
Sedermera tror jag att bilen betingar ett värde om ~220 000 om tre år.
Är det inte lite lågt med 220 om tre år. Jag får i inbyte för min V60 R-design-11 175.000 och på blocket ligger dom just under 200. Då är den 5 år gammal.
Tycker också det verkar lite lågt. 275-300 kanske?

Skickat från min OnePlus 3
#1114850
Efter tre år och 4 månader blev jag erbjuden ett inbytespris på min V70 som var exakt 50% av det jag köpte den för. Då hade den gått nästan 7000 mil, och jag har varit väldigt noggrann med min bil, på gränsen till pedantisk. Då ville de ha med vinterhjulen.

-Fyrhjulsdrivna bilar med automat och dragkrok är eftertraktade,
-V90 CC är förhållandevis ny bilmodell på marknaden även om tre år.
-Jämfört med mitt exempel kör du lite färre mil.

Med det gissar jag att du får 55%-60% hos en volvohandlare efter tre år och 5500 mil. Lite mer om du säljer privat.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]