Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste erkänna att jag ägt 27 bilar innan det blev en XC70, mest har jag kört Audi men nu vill jag ha en praktisk och rejäl bil så jag hoppas XC70n gör mig lycklig.

Men jag blir inte klok på lockup funktionen, på femman låser den inte förrän vid ganska exakt 90km/h, och det räcker att komma ned till 80km/h igen så släpper lockup. Det är lika på 3an och 4an om än vid andra hastigheter naturligtvis, men det som stör mig är att det krävs så höga farter på varje växel innan den låser. Hela vägen till mitt jobb är det 80km/h exempelvis, den milen till/från jobbet får jag åka med slirande 5a, växlar jag manuellt till 4an låser den vid den hastigheten vilket i praktiken ger ett lägre varvtal än att köra med slirande 5a. Spelar ingen roll om lådan är varm/kall, lika oavsett, lock up anser jag går i alldeles för sent

Lådan växlar helt perfekt, inte märkt av något som helst hugg eller så och då har jag ägt många automater.

Vad tror ni? Spolning och oljebyte, det trodde i alla fall Volvo
Utdrag ur Vida:

Temperaturstyrd Lock-up
Om temperaturen i växellådan ökar onormalt p.g.a. hård belastning i hög omgivningstemperatur, aktiveras momentomvandlarens lock-up funktion så ofta som möjligt (temperaturstyrd lock-up). På så sätt minskas slirningen och därmed också värmeutvecklingen i växellådan. Om temperaturen understiger +20° C används inte lock-up funktionen.

Slirande lock-up (slipping lock-up)
Är en funktion som ger mjukare inkoppling med dämpad vibration och lägre ljud vid inkoppling av växel. När denna funktion är aktiverad är lock-up aktiv men inte fullt ansatt.
För att funktionen skall aktiveras krävs bl.a.:

Växelväljaren i läge D, 4 eller 3
Växel 3, 4 eller 5
Växellådans ingående varvtal är 1100 varv/min eller mer och gasspjällets öppning 35 % eller mindre
Växellådans oljetemperatur 40 - 120° C.

P.g.a. momentomvandlarens slirning, mellan 50-200 varv/min, så är transmissionsoljans friktionsegenskaper mycket viktiga. Transmissionsoljan skiljer sig därför från konventionella ATF-oljors egenskaper. Använd alltid transmissionsolja som är specificerad för denna växellåda. I annat fall kan funktionen försämras och felkod för växellådsoljans kvalitet sättas.
Motorns kylvätska måste uppnå en viss temperatur innan funktionen inträder.

Jag skulle kolla vad växellådsoljetempgivare vissar i verklighet, kad vara att den har ballat ut.
Tackar för svaret. Sen kan man ju klura på varför lock up alltid kickar i vid 90km/h, skulle tempgivaren vara knasig borde den inte alltid låsa vid ganska exakt 90km/h. Men man vet ju aldrig naturligtvis
Oljan nu nybytt i lådan och temperaturmätare kollad av Volvo. De finner inget fel. Men inte förrän vid 90km/h går lockup i. Galet irriterande :cry:
av rid54
Jag tycker man kan känna igen att det finns hastighetsgränser för när lock-up aktiveras, från andra bilar också. Har man gjort en ordentlig felkodsuttagning? Som ren allmäninfo kan man ju tillägga, att när lock-up släpper så är det ju inte ren slirning som äger rum, utan momentomvandling. Motorn går upp i varv, men den går lättare, det högre varvtalet omvandlas till mer vridmoment i momentomvandlaren. Det är alltså inte fullständigt energislöseri.
Min S40N T5 med samma låda betedde sig likadant. Slirade som en tok upp till 80 km/h. Istället för att åka på en lägre växel med låst lock-up så växlade den upp till femman för tidigt och slirade istället. Ingen höjdarfunktionalitet faktiskt.
Vad menar du med aktiverad "stop and neutral"?

Jag stör mig väldigt mycket på hur den slirar, har bytt olja i lådan på Volvo och de säger att det inte finns några felkoder. Jag har dock oerhört svårt att tro att det ska vara såhär.
Den är så. Det är en gammal automatlåda.

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]