Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Vinterbilen i form av en Volvo 850 GLT -97 står på annan ort så jag undrar om någon vet viket hylsmått som passar på oljepluggsmuttern utan att behöva dra med sig hela verktygslådan.Tack för eventuellt svar. :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Personligen tycker jag inte hylsor är speciellt lämpliga för dessa pluggar. Huvudet är så litet och vekt att det är väldigt lätt att slinta och göra skiten rund.
En vanlig fast nyckel tycker jag fungerar mycket bättre.

Få verktyg är bättre än en sexkantshylsa, om den sitter hårt kan man slå loss den med mutterknackare, då är det minst risk för att slinta och dra den rund.
En tolvkantig fast nyckel är inget bra alternativ anser jag, då om något är det risk för att dra snett/runt.

Montera tillbaks pluggen gör man naturligtvis för hand med en ny packning, det är dessutom lättare att dra pluggen till korrekt moment med en sexkantshylsa än med en fast nyckel ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Vem sa något om 12-kants? :roll:

Själv byter jag alltid pluggen. Tycker det är på tok för dålig design för att återanvända. Kostar ju inte många kronor, så bara dumsnålt att återanvända tycker jag :roll:

På min -96a har jag bytt olja 16-17 gånger vid det här laget och pluggen är det inget fel på, packningen däremot byter jag varje gång. Att du byter pluggen varje gång tyder ju lite på att du använder fel verktyg trots allt! ;)
Nexus skrev:Måste erkänna jag har bytt oljeplugg....till denna :Phttp://www.l-m-r.se/p/volvo/xc60/filter-servic ... agnet.html
Jag har också köpt en plugg med magnet, ska använda den nu när jag ska byta olja innan vintern.

Pluggen som sitter på nu är med all säkerhet original.

Lucif3r: Börja använda vanlig sexkantshylsa istället för vanlig nyckel så slipper du dra sönder pluggen varje gång.

Packningen byter man givetvis varje gång så ingen tror att jag gör annat. :wink:
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]