Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Har precis tagit en första långtripp med bilen till blekinge.

Jag la märke till att bilen hackar, lite som en pulserande känsla, när jag accelerar. Men det märks bara vid höga hastigheter. Ligger jag i 110 och ska göra en omkörning, full gas så börjar det hacka vid 120 km/h. Släpper jag gaspedalen eller slutar accelerera så slutar pulserandet.

Det är inget stort problem för mig egentligen då jag sällan kör så men vad kan det vara?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Kan det vara så att det är mitt vakumläckage som leder till problemet? Jag har upptäckt att någon av motorkuddarna läcker vakum och som jag förstår det kontrollerar vakumet något med turbon. Någon som kan förklara närmre?

av Knatch
Alexas skrev:Har precis tagit en första långtripp med bilen till blekinge.

Jag la märke till att bilen hackar, lite som en pulserande känsla, när jag accelerar. Men det märks bara vid höga hastigheter. Ligger jag i 110 och ska göra en omkörning, full gas så börjar det hacka vid 120 km/h. Släpper jag gaspedalen eller slutar accelerera så slutar pulserandet.

Det är inget stort problem för mig egentligen då jag sällan kör så men vad kan det vara?

Bränslefiltret, när byttes det?
av Alexas
Jag återupplivar denna tråden. Jag bytte bränslefiltret förra veckan och problemet kvarstår. Vet ej om det har något samband med motorn har lite olika startmönster beroende på om den är kall/varm. När den är kall startar den på en gång. Varm däremot är den påtagligt segare. Den drar runt några varv innan den brunnar igång. 3 sekunder på startmotorn kanske. Om det är bränslerelaterat tänker jag att det kan ske beror på spridarna.

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det låter som en eller flera spridare ja. Du kan mäta dom genom returflödet, men då ser du inte sprutbilden vilket är minst lika viktigt.
Dock så brukar det räcka med att kolla returflödet, har du 2-3 dåliga och en bil som rullat långt, med samma datumstämpel på spridarna, så kan man förstås lägga ihop ett och ett. Är det bara en eller två dåliga, ta ur alla och kolla bilden, och byt sedan de som är dåliga.
av Alexas
TommyP86 Volvo kollade returen på spridarna i ett annat ärende för runt 2 månader sedan och samtliga spridare höll sig inom toleranserna med marginal. Jag har liksom en del olika symptom på bilen som jag inte vet om de är relaterade till varandra.

1. Bilen låter (varm) som en fiskebåt. Det är inte mycket men det där fiskebåtsdunket finns där.

2. En eller flera lyftare tickar när bilen är varm. Volvo har konstaterat att det inte är spridarna som tickar efter att ha lyssnat med stetoskop. De konstaterade samtidigt att ingen åtgärd behövs.

3. Hackar vid acceleration i hög hastighet.

Huruvida dessa är relaterade till varandra har jag ingen aning om men VIDA visar inga felkoder och i övrigt går motorn som en dröm.

Till saken hör att jag köpte bilen för 4 månader sedan och har alltså enligt konsumentköplagen rätt att reklamera i 2 månader till. Bilen har rullat 18800 mil idag och den är tidigare alltid servad på samma volvoverkstad med ett intervall om 1500 mil.

Jag har låtit Volvohandlaren jag köpte bilen av lyssna på motorn (då när de testade spridarna) och de sa bara att vissa tidiga D5or med 185 hk helt enkelt låter så utan att det krävs åtgärd.

av Ceska
Har försökt att fördjupa sig i det med spridarnas returflöde och de 40 ml som sägs ska vara max returflöde är bara som säkerhets gräns då om det kommer tillbaks mer kan motor få skada. Start svårigheter kan redan förekomma vid 15 ml och mer. Är det ute -10 och motorn startar inte eller man får nöta länge, så i största sannolikhet är det någon eller några spridare som är dåliga och inte glödstiften eller batteri.
av otto84
Det där med D5:or som låter som en fiskebåt har jag läst om förut här. Sök på "fiskebåt". Har läst att ljudet kan bero på både EGR-ventilen samt trasiga lyftare, vippor eller toppar.
av Alexas
Otto84 ja jag fick fram lite intressant info. Det verkar som att det varit en hel del problem med topparna på de tidiga euro 4 motorerna.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]