Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110073
Spjällhuset sitter på insugsgrenröret.
Precis i änden på den grova svarta slangen.

Om du tar ett spjäll från en annan bil, så bör det kalibreras för bästa funktion.
Renoverat från Atech2 skall inte behöva det.

Men Felkoder innan du köper eller byter nått dyrt.
#1110083
Turbomotorer 99- sitter gasspjället på undersidan av insugs grenröret. B5254T och B5244T är exakt samma motor bara det att på 00 så heter dom 2,4T istället för 2,5T detta har med Eu att göra.
#1110095
Tack för all vägledning och tips så här långt :D
Jag fattar :roll: jag kan alltså använda elektroniskt styrt gasspjäll från antingen B5254T eller B5244T oavsett om det är 2,4 turbo eller 2,5 turbo men inom årsmodellerna 99-02 (gul etikett = renoverat och okej), Inte helt nödvändigt men nästan nödvändigt att kalibrera det efteråt för optimal funktion, Naturligtvis kolla felkoder innan jag lägger dessa pengar på att byta ut spjället :!: men börjar mer och mer sjunka in att det förmodligen sitter där :oops: (Förresten borde inte dessa felkoder framkommit redan den gången de kollades för 1 månad sedan? eller gjorde de det fast han som höll i läsaren inte förstod vad de koderna betydde? 2 koder han sa sig inte kunde tyda ordentligt!) Vilka koder skulle dyka upp i läsaren om det är gasspjället?
Kommer ni på något mer att tänka på så skriv gärna såklart :-)-)
Har kanske ingen betydelse men funderar fortfarande på svar om jag har Motronic ME7 system, vilket jag antar att jag har, Och hur utskiljer jag det om ni inte kan svara på det utan att se motorn :?:
Klarar de flesta bilreparatörer detta problem med att fixa gasspjället eller bör jag lämna till mer högkvalificerade bilmekare?
#1110102
Fasen vilken jungel med beteckningar alltså, ser ju en sak till nu när jag kikade på gasspjäll i bildelsbasen, där fanns ganska många med beteckningen B5244T2, B5244T3, B5254T2 eller B5254T3 men få som bara har slutbeteckning med bara ett T, Skulle dessa kunna funka också, det står Bosch på dem men man ser varken vita eller gula etiketter på dem?
#1110136
Nej jag har inte rengjort det ännu, men tanken är att jag ska försöka mig på att ta loss det och rengöra det om nu ingen rekommenderar mig att låta bli av någon anledning? Går det att komma åt spjället lättare från undersidan, där mitt sitter, har sett på Youtubeklipp att de tar bort fläkten och annat bråte för att komma åt samma spjällplacering som jag har, den sämsta placeringen som jag förstår det hela! :???:
#1110202
siffran efter T'et är av mindre betydelse för dig, då samtliga använder samma styrsystem. Men det är i det stora hela samma motor med minimala skillnader.
Du ska även kunna ta ett spjäll från en B5234Tx, dvs en T5a.

Jag hade f.ö. missat att du hade en turbo, så att följa slangen från luftburken var inget bra tips från mig, då hamnar du vid turbon istället :lol:
#1110222
Tack Lucif3r! detta med att T2,3, skulle passa underlättar ju letandet efter ersättnings/utbytesspjäll en hel del, Hur långt fram bland årsmodellerna kan jag plocka från, sträcker det sig bara fram till 2002 eller kan jag ta från ännu nyare modeller?. Jag har eventuellt tänkt försöka mig på att byta det själv och sedan be Volvoverkstad kalibrera eller om det nu är omprogramera som gäller?
Men först kolla på mitt nuvarande för att se om det är tydligt vad som är fel och lätt att åtgärda eller verkar lönt att rengöra, men troligtvis bättre att byta ut direkt antar jag för att slippa göra om proceduren en gång till sedan när det visar sig att problemet antagligen kommer tillbaks med mitt gamla spjäll, resonerar jag logiskt?
Har du möjligtvis koll på vilka olika felkoder som eventuellt skulle dyka upp om problemet sitter i spjällhuset förresten?
#1110235
Nej, spjället nyare än 2003 är inte kompatibel med äldre, eller vice verca.

Det finns nog ett tjugotal felkoder om gasspjället, och dess funktion.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]