Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
På den S60 jag nyligen köpte sitter det låsbara hjulbultar, den typen med en fritt roterande sexkant i mitten och med ett vallgravsdike i botten. Är ju tydligen Volvo original och av den senare typen. Nu är det så att jag inte fick med låshylsan till dessa. Har varit i kontakt med säljaren och han kan inte hitta den heller.

Finns det en möjlighet att Bilia eller auktoriserad Volvoverkstad kan ha låshylsor av de olika serienumren i sin verktygsarsenal tro? Eller hur går man annars tillväga?
Senast redigerad av 1 Exyzäta, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Du kan helt säkert fråga en auktoriserad Volvoverkstad. I värsta fall så får dom "dyrka" upp skruvarna och du får köpa en ny sats med rätt hylsa. Jag fick göra så då en gummiverkstad hade kört med mutterdragare och förstört hylsan. Det är flera år sedan och jag minns inte vad det kostade, men en gissning: 500 kr, kanske. Volvoverkstaden fick lägga om till sommardäck samtidigt, så priset "försvann" nog i slutfakturan.

Ett tillägg: Gummiverkstaden var en ambulerande gummiverkstad som ställer upp ett par container runt april och november i Storstockholm på stormarknadernas parkeringsplatser. Snabbt, enkelt och kanske billigt, men dom kör låshylsan med muttermaskin!
av Knatch
Åk till volvo. Dom har en hel sats med "nycklar" till låsen som säljs av volvo.
Visst kan du borra igenom den eller slipa bort låset med en dremel och sen borra ur bulten eller svetsa på en mutter osv, men jag skulle aldrig utsätta mitt hjullager för den värmen. För då blir det förstört. Åk till volvo först och se vad dom säger. Man ska knte krångla till det i onödan som leif gw säger
av glock40sw
Har du kollat noga den lilla plastmappen där du har med bilhandlingar, manualen serviceboken m.m.
Om dina bultar är Volvo original ska det finnas en liten lapp med ID för låsnyckel.

Den absolut sista utvägen är att svetsa på en mutter och det går bra ingen onödig värme påfrestningar,
det behövs bara en riktigt duktig svetsare (inte jag) och lite aluminiumtejp för att skydda fälgar.
Har på detta vis avlägsnat två låsbultar.

Att borra kan man bara drömma om , de borrar som biter på materialet är så ömtåliga att de går bara använda på pelarborrmaskiner.
av Exyzäta
Tack för tips och råd. Har varit i kontakt med en kamrats PST på Bilia och de ska tydligen ha alla låshylsor till de nyare hjulbultarna hemma. Får kolla detta i veckan. Ren tur att man inte har åkt på nån punka än så man har blivit ståendes vid vägkanten.
av MickeM
Knatch skrev:Åk till volvo. Dom har en hel sats med "nycklar" till låsen som säljs av volvo.
Visst kan du borra igenom den eller slipa bort låset med en dremel och sen borra ur bulten eller svetsa på en mutter osv, men jag skulle aldrig utsätta mitt hjullager för den värmen. För då blir det förstört. Åk till volvo först och se vad dom säger. Man ska knte krångla till det i onödan som leif gw säger
Tänk efter på hur het, och hur länge, en hjulbult ska vara varm, innan den sprider den extrema hettan ända in till lagret.
Flera kilo järn av en mindre svetsning. (Man kan max fylla en M16 mutter =mindre svets)
Fälgen ska man tänka på. Hjullagret, nej.
En kraftig inbromsning från 100 -0 med hela bromsskivan het, värmer lagret mycket mer. Eller köra med anliggande broms.....

Men som sagt:
Auktoriserad verkstad, är nog bäst, för har dom rätta nyckeln, så blir det ju helt utan skada.
En förfulad fälg är inte kul.
Kanske tom går att köpa en ny nyckel till dina låsbultar.
av Sprutspecken
enl Bilias (alt volvos) hemsida är varje låsbultsats unik, och finns ingen "Ny nyckel" att tillgå. Är väl också lite själva poängen med låsbara bultar. D skriver tom att om nyckeln kommit bort måste bultarna svetsas bort...!!! - stämmer dock inte, volvoverkstad har en åda med "dyrkar" så de får bort bultarna utan problem, men du åker på att köpa nya, om du vill ha låsbart.

Dock att min åsikt är att låsbart hindrar ingen tjuv, utan riskerar bara ställa till det för ägaren.
av glock40sw
Volvos låsbara bultar finns av 3 generationer.
Gen.1 var en solid bult som kunde avlägsna utan nyckel genom att slå en lämpligt hylsa med en slägga över bultskallen och bara skruva av.
Gen. 2 fick en löst snurrande ring runt bultskallen så att föregående metod kunde inte användas. Själva nyckelspåret var samma vågformig som med gen.1
Nackdelen var att folk brukade dra bultarna för hårt och sen när man skulle byta däck förstörde man både nyckeln och bultskallen och sen lämnade man bilen på Volvo verkstan för däckbyte.
Verkstäderna hade ett helvete att lossa dessa hjul ,och svetsningen var en av metoderna, har själva bevittnat detta
En ny nyckel kunde man beställa från Tyskland fast det hjälpte sällan om spåren i bultskallen var förstört.
Gen.3 har en sågtandformade nyckelspår och den sats som jag har hemma är "made in Italy".
Det kan stämma att för de kan man inte beställa nya nycklar. Det fanns i alla fall ingen nyckel ID kort med i förpackningen som med tidigare generationer.
av Exyzäta
Bulten ser ut så här. Tror det är gen3 eller möjligen 2:an. 6-kanten roterar iallafall.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.45 MiB) Visad 3759 gånger
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]