Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Jobbade in 20.000 extra , av det gick 4000 i moms, sen gick 4000 i sociala avgifter, sen gick 7200 i löneskatt. Summa kvar i handen 4800 kr, 15200 gick i skatt.
Vad är det för jobb där du betalar moms på din lön?
NilsO skrev:
VolvoB20 skrev:Jobbade in 20.000 extra , av det gick 4000 i moms, sen gick 4000 i sociala avgifter, sen gick 7200 i löneskatt. Summa kvar i handen 4800 kr, 15200 gick i skatt.
Helt vanligt arbetet som vem som helst....

Om jag gör ett jobb mot en kund och det drar in 20000 så måste så klart företaget betala in 4000 av dessa i moms.

Sen måste man betala in sociala avgifter på det som är kvar, 4000

Sen måste man betala källskatt/löneskatt på det som är kvar 7200 kr.

Kvar 4800 kr i handen av 20.000 injobbade.

Mindre än 1/4 blir det kvar när alla skatter är inbetalda.
av rid54
Men det är ju klart vi måste betala skatter, om det allmänna ska ha råd att köpa in stödstrumpor för 6000:-/paret. Nån blir väl glad kan man tro, fast de bor nog på Jersey.
joel80 skrev:Det där är ju bara spekulationer. Skatteintäkterna för bensin och diesel idag är såklart rätt hög, men kollar man t.ex på hur mycket man sänkt skatten senaste mandatperioderna (med jobbskatteavdragen och sånt) så är det inte en avgörande summa. Man kan möta den förlusten genom att återställa lite av andra skatter. Man kommer inte ta ut en koldioxidskatt (vilket bensin och dieselskatten är) på el.
Man kan ju skylla på EU och försöka införa skatt på solenergi, det är ju en möjlighet att få in mer skatt. Men det blir ju lite pinsamt när EU upplyste om att det är en lögn :oops:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reger ... pa-solel-1
Mwi skrev: Man kan ju skylla på EU och försöka införa skatt på solenergi, det är ju en möjlighet att få in mer skatt. Men det blir ju lite pinsamt när EU upplyste om att det är en lögn :oops:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reger ... pa-solel-1
"Medan små anläggningar på villatak fortfarande slipper betala skatt för egen el, så finns det nu en övre gräns på en effekt på 255 kW. Det gäller även om företaget förbrukar all el själv och inte säljer något ut på elnätet. "

Undra om man kan dra skatt på bär man plockar och äter upp själv också. Åtminstonde om man plockar en årsförbrukning!!!
Momsen är avdragbar av alla företag så den vare sig betalar eller får man. Som företagare pratar man ju alltid priser utan moms. Fakturerar jag en kund 20k betalar kunden 25k. Gör jag inköp kan jag kvitta bort den momsen.

Av dom 20k jag fått in är det sociala avgifter på ca 5800kr. Kvar 14200kr som lön, där efter jobbskatteavdrag och liknande det går bort 24% (ja det är inte mer om man tjänar under ca 36k/mån). Kvar i plånboken på 20k fakturerat är 10800kr.
Jag tar hellre borttagning av ett jobbskatteavdrag än skatt på el/elbilar om man måste återställa lite av skattelättnaderna.
joel80 skrev:Momsen är avdragbar av alla företag så den vare sig betalar eller får man. Som företagare pratar man ju alltid priser utan moms. Fakturerar jag en kund 20k betalar kunden 25k. Gör jag inköp kan jag kvitta bort den momsen.
Har inga flashiga avdrag eller inköp att göra så momsen åker in helt och hållet till staten för mig i detta fallet.

För övrigt, Om jag hade gjort inköp eller avdrag för pengarna jag jobbat in hade jag ju inte kunnat ta ut dem som lön överhuvudtaget( iofs gick ju nästan hela lönen i skatt)

Om du lyckas kvitta bort din moms helt och hållet så innebär det ju att du har haft lika stora utgifter som inkomster på ditt företag och därmed inte kunnat få ut någon lön alls.
VolvoB20 skrev:
NilsO skrev:
Om jag gör ett jobb mot en kund och det drar in 20000 så måste så klart företaget betala in 4000 av dessa i moms.

Sen måste man betala in sociala avgifter på det som är kvar, 4000

Sen måste man betala källskatt/löneskatt på det som är kvar 7200 kr.

Kvar 4800 kr i handen av 20.000 injobbade.

Mindre än 1/4 blir det kvar när alla skatter är inbetalda.
Nja (tror att Joel80 hann skriva ungefär samma sak före mig), men enbart om företaget har noll kostnader kan man räkna så. Och den inkomst som gjorde att man nådde brytpunkten måste man då se som lägre beskattad.
NilsO skrev:Nja (tror att Joel80 hann skriva ungefär samma sak före mig), men enbart om företaget har noll kostnader kan man räkna så. Och den inkomst som gjorde att man nådde brytpunkten måste man då se som lägre beskattad.
Helt rätt, 75 % i skatt som jag räknade med uppkommer ju på "arbetet" man utför som människa.

Om man Köper en maskin eller liknande för 1.000.000 och den/det utför ett "arbete" för 1.000.000 som man sedan fakturerar kund så blir ju skatten så låg som noll procent då det är lika mycket in som ut och allt kan dras av ock kvittas.

Men fortfarande är den 75 % på det arbete som jag utför, jag kan ju knappast dra av mitt studielån eller de år man lagt på högskolan som en utgift för företaget som behövs för att utföra arbetsuppgiften, till skillnad mot maskinen där det går fint.

Investerar jag i mer utbildning och går på högskolan så måste jag ju betala med hårt skattade pengar, Investerar jag i en maskin görs det med 100% oskattade medel.

Detta styr ju enormt mycket hur samhället utvecklas.
Jag har kvar runt 51-52% på fakturerat belopp.. Plus att jag får ränta på ett belopp på 25% av fakturerat belopp i nära ett år (om jag inte handlar saker) Har inte hört företagare och räkna priser inklusive moms. Frågar jag t.ex om ett pris på en tjänst eller vara får jag alltid svar i ex moms. Det är endast en peng man administrerar.. Och får ränta på som sagt!

Har inga studielån, skulle man få dra av de i firman skulle det bli orättvist om inte då också privatpersoner fick dra av för det. Men kanske inte helt tokig idé om man vill öka incitamenten att studera vidare.

Med tanke på allt slut o släng kanske det vore klokt att skatteväxling över lite från arbete till varor. Så att det blir mer lönsamt samt att laga vissa saker istället för att slängs.. Men nu hamnade vi rätt mkt off topic. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]